Pancerium na facebook

Czołg lekki Toldi I


W 1938 r. Węgierski rząd rozpoczął działania mające na celu modernizację oraz zwiększenie liczby sił lądowych. W ramach tego planu w marcu 1938 r. w szwedzkiej firmie Landsverk AB złożono zamówienie na czołg Landsverk L60B. Pojedynczy egzemplarz tego czołgu po dostarczeniu do Węgier został poddany testom porównawczym z niemieckim czołgiem Pz. IA. Szwedzki czołg był bardziej zaawansowany technicznie oraz lepiej uzbrojony niż jego niemiecki rywal. Po udanych testach Landsverk L60B został wybrany jako czołg produkcyjny w Węgrzech. Pojazd otrzymał nazwę 38M Toldi – nazwa na cześć średniowiecznego Węgierskiego wojaka Miklosza Toldi.

Prototyp 38M Toldi 1
Prototyp 38M Toldi 1

Komisja przeprowadzająca testy rekomendowała wdrążenie zmian w konstrukcji czołgu. W celu wprowadzenia tych zmian z Węgierskiego instytutu techniki wojskowej w Landskron został wydelegowany inż. S. Bartlomejdes. Szwedzi zgodzili się na wprowadzenie modyfikacji w ich konstrukcji w trakcie produkcji licencyjnej. W czołgu Toldi zmodyfikowano wieże oraz kadłub, ogólnie modyfikację nie oddaliły go od Szwedzkiego pierwowzoru. Opancerzeniu czołgu na kadłubie dochodziło do 13 mm, na wieży do 20 mm grubości. Jednostka napędowa był silnik benzynowy Bussing-NAG l8V/36TR o mocy 155 km. Czołg osiągał prędkość maksymalną 50 km/h, zapas paliwa wynosił 253 litry umożliwiając pojazdowi działanie do 220 km. Na czołgu zamontowano celownik oraz urządzenia obserwacyjne produkcji niemieckiej. W odróżnieniu od Szwedzkiego pierwowzoru który był uzbrojony w działko 20 mm Madsen, na Toldi zamontowano automatyczną rusznicę 20 mm 36M która była produkowana na licencji Szwedzkiej firmy Solothurn. Rusznica 36M miała magazynek na 5 pocisków 20 mm. Rusznica została sprzężona z CKM 8 mm 34/37M. Na dachu wieży znajdował się zaczep umożliwiający instalację CKMu do obrony przeciw lotniczej.

Seryjny 38M Toldi 1
Seryjny 38M Toldi 1

Trzech osobowa załoga składała się z dowódcy siedzącego w prawej części wieży, mającego dostęp do wieżyczki obserwacyjnej. Strzelec znajdował się na lewo od dowódcy, miał dostęp do celownika peryskopowego. Kierowca-mechanik był umiejscowiony w przedniej lewej części kadłuba. Masa czołgu wynosiła 8,5 tony. Pojazd został wyposażony w radiostację R/5. Pierwsze zamówienie na 80 czołgów Toldi I złożono po równo w dwóch firmach Ganz oraz MAVAG w lutym 1939 roku. W między czasie rozpoczęto pracę nad wdrążaniem czołgu 38M Toldi II.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Bussing-NAG l8V/36TR o mocy 155 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
3-osobowa
Radiostacja:
R/5
Zapas paliwa:
253 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
13 mm
Boczne płyty:
13 mm
Tyłna płyta:
13 mm
Górna płyta:
6 mm
Dołna płyta:
6 mm
Wieża/nadbudowa:
do 20 mm
Osiągi
Prędkość max:
50 km/h
Zasięg max:
220 km
Pokonywanie rowów:
1,35 m
Pokonywanie ścian:
0,6 m
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
rusznica 20 mm 36M
Dodatkowe:
CKM 8 mm 34/37M
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,85 m
Szerokość:
2,14 m
Wysokość:
1,87 m
Masa:
8,5 t
***