Pancerium na facebook

Prototyp A20


Historia ciężkiego czołgu Churchill rozpoczęła się we wrześniu 1939 roku. W tym czasie rozpoczęto pracę nad następcą czołgu Matilda. Potrzeba na jeszcze potężniejszy czołg była w pełni uzasadniona gdyż rozpoczęła się II Wojna Światowa. Warto dodać że Churchill był projektowany z myślą wojny pozycyjnej której tak obawiano się w Wielkiej Brytanii. Wstępne wymagania techniczne co do nowego czołgu były następujące: grubość pancerza – nie mniej niż 60 mm, uzbrojenie dwa 2-funtowe działa sprzężone z CKMami Besa. Takie uzbrojenie miało być umieszczone w sponsonach po bokach czołgu – rozwiązanie z I Wojny Światowej! Kolejnym wariantem uzbrojenia wyglądał następująco, pojedyncze działo ze sprzężonym CKMem w wieży, drugie działo miało być montowane w przedniej części kadłuba. Jak widać pomysł zaczerpnięty z francuskiego czołgu B1 bis. Czołg miał rozwijać prędkość powyżej 16 km/h. Kontrakt na opracowanie projektu oraz budowę czterech prototypów podpisano z Królewskim Arsenałem Woolwich oraz z firmą Harland and Wolf Ltd.

Prototyp A20
Prototyp A20

Jednostką napędową nowego czołgu miał być silnik diesla o mocy 300 km lub 12 cylindrowy silnik benzynowy Meadows. Pierwszy prototyp ukończono w połowie 1940 roku pojazd otrzymał indeks A20. Próbne testy pokazały że silnik Meadows DAV nie jest w stanie rozpędzić czołg do wymaganych 16 km/h. Do tego dochodził jeszcze fakt że po zamontowaniu wieży z uzbrojeniem waga czołgu zwiększy się do 37,5 tony z wymaganych 32 ton. W międzyczasie firma Vauxhall Motors zaproponowała silnik własnej konstrukcji. Była to jednostka napędowa Bedford 12 cylindrowa o mocy 350 km. Propozycja została zaakceptowana i pierwszy prototyp wraz ze swym niedokończonym bratem przekazano do fabryki Vauxhall Motors gdzie te pojazdy otrzymała indeks A22. Dwa kolejne prototypy zostały skreślone z zamówienia. Dalsze pracę prowadzono właśnie na tych pojazdach.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Meadows DAV, 12-cylindrowy o mocy 300 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
simplex No. 19
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane/nitowane
Przednia płyta:
brak danych
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 2-pdr(40 mm)
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
3,75 t
***