Pancerium na facebook

Prototyp A22


Po kapitulacji Francji oraz utracie sporej ilości sprzętu wojskowego pod Dunkierką. Wielka Brytania potrzebowała nowego czołgu do obrony własnych ziem przed zbliżającą się inwazją ze strony Niemiec. W międzyczasie pracę nad nowym ciężkim czołgiem rozpoczęto w firmie Vauxhall Motors. Rozwój prototypów A22 które wyewoluowały z wcześniejszych maszyn A20 trwał dosyć szybko schematy budowy były przekazywane do fabryki niemal że bezpośrednio z desek kreślarskich. Pracę nad prototypem A22 ukończono na jesień 1940 roku. Po udanych aczkolwiek bardzo naciąganych testach czołg został przyjęty na uzbrojenie.

Prototyp A22
Prototyp A22

Szybko zorientowano się że podstawowe uzbrojenie działo 2-pdr(40 mm) jest nie wystarczające. Zdecydowano o wyposażeniu czołgu w haubice 76 mm montowaną w przedniej części kadłuba. Było to rozwiązanie chwilowe, gdyż przyszłości taki system uzbrojenia miało zastąpić pojedyncze działo 6-pdr(57 mm) montowane w wieży. Tym samym rozpoczęto przygotowania do produkcji seryjnej czołgu który otrzymał nazwę Churchill po premierze Wielkiej Brytanii Winstonie Churchillu.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Bedford, 12-cylindrowy o mocy 350 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
simplex No. 19
Zapas paliwa:
680 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane/nitowane
Przednia płyta:
101 mm
Boczne płyty:
76 mm
Tyłna płyta:
64 mm
Górna płyta:
15-19 mm
Dołna płyta:
19 mm
Wieża/nadbudowa:
do 88 mm
Osiągi
Prędkość max:
20 km/h
Zasięg max:
120 km
Pokonywanie rowów:
3,66 m
Pokonywanie ścian:
0,76 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 2-pdr(40 mm) i

haubica 76 mm
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,44 m
Szerokość:
3,25 m
Wysokość:
2,45 m
Masa:
38 t
***