Pancerium na facebook

Prototyp A33 Excelsior


Po walkach w afryce oraz pojawienie się w brytyjskich silach pancernych amerykańskich czołgów co raz bardziej pokazywało w jakim kierunku powinny pójść nowe konstrukcje brytyjskich czołgów. Zaczęto stawiać na prędkość kosztem opancerzenia oraz rozpoczęto pracę nad działem 75 mm zdolną do wystrzeliwania pocisków przeciwpancernych i odłamkowych. Duży nacisk położono we wdrożeniu czołgu A27 Cromwell który miał zastąpić słabo uzbrojone czołgi Churchill. Jednak pełne przejście na produkcje czołgów Cromwell planowano na rok 1943 w między czasie zaczęto pracę nad czołgiem mogącym zastąpić Churchilla.

Pierwszy prototyp A33
Pierwszy prototyp A33

Na potrzeby projektu opracowano dwie wersję czołgu. A31 zmodyfikowane podpowie Cromwell z dodatkowym dokręcanym opancerzeniem. A32 bazował również na Cromwellu z pogrubionym opancerzeniem zbliżonym do Churchilla – masa pojazdu wzrosła o 4,5 tony, zastosowano wzmocnione zawieszenie. Żaden z tych dwóch prototypów nie został skonstruowany. Natomiast firma English Electric wyprodukowała trzeci prototyp o indeksie A33 znany również pod nazwą Excelsior. W tym pojeździe zastosowano podwozie oraz wieże A27 opancerzenie zostało pogrubione. Co ciekawe w prototypie użyto gąsienic oraz zawieszenia z amerykańskiego czołgu M6. Wieża została uzbrojona w działo 6-pdr(57) mm później przezbrojono w QF 75 mm(na drugim prototypie) oraz CKM 7,92 mm Besa. Testy pokazały osiągi lepsze od Churchilla prędkość 38 km/h pokonywanie przeszkód na poziomie A27.

Drugi prototyp A33
Drugi prototyp A33

W między czasie pojawił się drugi prototyp z mocniejszym uzbrojeniem, zawieszeniem typu R\L Heavy oraz gąsienicami z A27M. Pogrubiono również opancerzenie zawieszenia – które stało się bardziej masywne. Jednak w międzyczasie pracę nad serią A22 Churchill poszły do przodu poprawiono konstrukcję zastosowano mocniejsze działa – wszystko to spowodowało zastopowanie prac nad A33. Pierwszy prototyp został przekazany na demontaż drugi na skład a po wojnie do muzeum broni pancernej w Bovington.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Rolls-Royce Meteor 12-cylindrowy o mocy 600 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
No. 19
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane/nitowane
Przednia płyta:
114 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
114 mm
Osiągi
Prędkość max:
38 km/h
Zasięg max:
160 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 6-pdr(57 mm) lub

QF 75 mm
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,91 m
Szerokość:
2,88 m
Wysokość:
2,41 m
Masa:
45,7 t
***