Pancerium na facebook

Prototyp A41


W 1943 r. rozpoczęto pracę nad przyszłościowym czołgiem zdolnym do bezpośredniej walki z niemieckimi czołgami Tiger oraz Panther. Przedni pancerz nowego czołgu miał być nie mniejszy niż 125 mm, boczne płyty o grubości 60% przedniej. Zawieszenie miało być chronione pancernymi płytami mocowanymi po bokach pojazdu. Jednostką napędową miał być silnik Meteor. Działo oczywiście zdolne do przebijania czołgów typu Tiger z zapasem pocisków pod kalibrowych przeciw pancernych. Czołg również miał być szybki, zwinny oraz ważyć w granicach 40 ton. Pracę nad projektem oznaczonymi indeksem A41 otrzymała firma AEC. Przede wszystkim korzystano z wiedzy brytyjskich konstruktorów ale również zapożyczano rozwiązania stosowane na niemieckich oraz radzieckich czołgach.

Prototyp A41 przód
Prototyp A41 przód

Po pierwszym miesiącu prac konstruktorzy doszli do wniosku że stworzenie czołgu z planowanym wcześniej opancerzeniem przy masie 40 ton jest niemożliwe. Z porozumieniem ze sztabem generalnym masa A41 została podniesiona do 60 ton. Tak szybka decyzja wojskowych(bez szukania innych rozwiązań) o zwiększeniu masy o 20 ton była spowodowana ogromnym zapotrzebowaniem na czołg zdolny do walki z Tygrysami. Ostateczne plany konstrukcyjne A41 zostały ukończone w lutym 1944 roku. Według specyfikacji czołg miał zostać uzbrojony w działo 17-pdr(76,2 mm) w instalacji ze sprężonym CKM 7,92 mm BESA lub działkiem 20 mm Polsten. Dodatkowy CKM miał być montowany w jarzmie kulowym w przedniej części czołgu. Z tego pomysłu późnej wycofano się – zastosowano pełną płytę pancerną. Przedział bojowy miał być wyposażony w wentylację zdolna do jak najskuteczniejszego oczyszczania powietrza z gazów prochowych.

Prototyp A41 tył
Prototyp A41 tył

Również planowano ekranowanie pojazdu na wypadek ataku bronią chemiczną. Początkowo prowadzono pracę nad wdrożeniem zawieszenia typu Christie lecz ostatecznie wprowadzono konstrukcje Horstmanna ze sprężynami śrubowymi. Zapas paliwa zapewniał zasięg operacyjny na 170 km. W maju 1944 r. stworzono drewnianą makietę w skali 1:1. Po oględzinach sztab generalny zamówił serie próbna z 20 czołgów A41. Pracę nad tymi czołgami były prowadzone od września 1944 do stycznia 1945 roku. Wszystkie te czołgi zostały wykonane ze stali nie utwardzonej. Na maszynach od 1 do 10 montowano dodatkowe uzbrojenie w postaci działka 20 mm Polsten na pozostałych 10 czołgach CKMy BESA. Testy maszyn prowadzono do maja 1945 r. później sześć czołgów wysłano do jednostek bojowych stacjonujących na terenie Niemiec. Właśnie te 6 czołgów były pierwszymi seryjnymi A41 przyjętymi na uzbrojenie - bardziej zananę jako Centurion I.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Rolls-Royce Meteor 12-cylindrowy o mocy 600 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
76 mm
Boczne płyty:
76 mm
Tyłna płyta:
38-40 mm
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
do 127 mm
Osiągi
Prędkość max:
34 km/h
Zasięg max:
100 km
Pokonywanie rowów:
3,35 m
Pokonywanie ścian:
0,91 m
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo QQF 17-pdr(76,2 mm)
Dodatkowe:
działko 20 mm Polsten lub

CKM 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,65 m
Szerokość:
2,94 m
Wysokość:
3,35 m
Masa:
45 t
***