Pancerium na facebook

MK IV Churchill I


Już w trakcie prac projektowych nad nowym ciężkim czołgiem rozpoczęto przygotowanie do produkcji seryjnej. Powstała tak zwana grupa produkcyjna „Churchill Tank Production Gruop”. W skład tej grupy poza firmą Vauxhall Motors wchodziło 10 innych firm które miały uczestniczyć w produkcji. Warto dodać że dodatkowo w to przedsięwzięcie zaangażowano aż 100 pomniejszych firm. Produkcja seryjna została rozłożona na 11 fabrykach, 10 z których znajdowało się na terenie Wielkiej Brytanii, ostatnia w Irlandii. Pierwszy seryjny czołg Churchill został wyprodukowany przez firmę Leyland w czerwcu 1941 roku. Po miesiącu kolejny czołg opuścił hale montażową fabryki Metro-Cammel.

Czołg Churchill podczas ćwiczeń
Czołg Churchill podczas ćwiczeń

Pośpiech w konstruowaniu jak i produkcji doprowadził do wielu błędów konstrukcji czołgu Churchill. Komisja departamentu wojskowego wyjawiła aż 16 poważnych błędów technicznych. Były to głównie błędy znajdujące się transmisji oraz zawieszeniu czołgu, powodujące częste awarie w czołgach seryjnych. W jednym z batalionów podczas ćwiczeń z 54 czołgów Churchill aż 30 maszyn uległo awarii! Z najpoważniejszych błędów warto wymienić blokowanie się kół nośnych, rozczepianie się gąsienic. Mechaniczna transmisja ulegała awarią gdyż zastosowano materiały słabej jakości. Dochodziło do wycieków paliwa jak i oleju. Co ciekawe firma Vauxhall Motors wysłała do jednostek wojskowych instrukcję wraz z aneksem w którym był następujący apel do czołgistów „My wiemy że nie wszystkie mechanizmy i agregaty działają tak jak powinny. Wszystkie te niedostatki będą naprawiono jak tylko znajda się odpowiednie materiały i części zamienne. Prosimy o nie negatywne ocenianie na podstawie naszych błędów. Czołg MK IV – to znakomita maszyna bojowa. Problemy powstające w trakcie jego eksploatacji nie są normą. Nienormalne jest to że my nie usunęliśmy ich przed rozpoczęciem produkcji seryjnej.”.

Czołg Churchill
Czołg Churchill

By wspomóc jednostki wojskowe wysłano do nich specjalistów z fabryk zajmujących się produkcją. Lecz nie było to wystarczające, często walkę z usterkami Churchilla prowadzono samotnie. Dla przykładu 147-my pułk pancerny zmagający się z istnie lawinową awaryjnością skrzyń biegów czołgów MK IV. Wpadł na bardzo prosty pomysł zakupu takowych części zagranicą. Rozwiązaniem okazało się nabycie dużej ilości części zamiennych Amerykańskiej firmy Ford. Które nie dość że pasowały bez większych przeróbek, to do tego były w kilka razy bardziej wytrzymalsze od swoich brytyjskich odpowiedników. Wracając do samego czołgu Mk IV Churchill I, jako że w 1941 Brytyjczycy nie posiadali na uzbrojeniu dział mocniejszych niż 2-pdr(40 mm) które można by było zamontować na czołgu. Zastosowano w konstrukcji MK IV uzbrojenie mieszane. W wieży montowano działo 2-pdr(40 mm) sprzężone z CKMem 7,92 mm Besa. W przedniej części kadłuba montowano haubicę 76 mm.

Zniszczony czołg Churchill
Zniszczony czołg Churchill

Takie uzbrojenie pozwało na rażenie celów zarówno pociskami przeciwpancernymi jak i burzącymi. Bojowe użycie haubicy 76 mm było dosyć ograniczone przez wysoko rozmieszczone gąsienice. Opancerzenie czołgu było następujące: kadłub do 101 mm, wieża do 89 mm. Prędkość maksymalna wynosiła 27 km/h. Załoga składała się z pięciu osób. W pierwszych seryjnych czołgach wloty powietrza do systemu chłodzenia silnika znajdowały się po bokach maszyny w prostokątnych maskownicach skierowanych ku dołu. Takie rozwiązanie powodowało dostawanie się do przedziału napędowego dużej ilości pyłu i piasku co powodowało przegrzewanie się silnika. Rozwiązanie było proste, wloty powietrza skierowana ku górze. Również pierwsze seryjne Churchille nie posiadały górnych osłon nad gąsienicami. Wyprodukowano 303 czołgi MK IV Churchill I.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Bedford, 12-cylindrowy o mocy 350 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
simplex No. 19
Zapas paliwa:
680 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane/nitowane
Przednia płyta:
101 mm
Boczne płyty:
76 mm
Tyłna płyta:
64 mm
Górna płyta:
15-19 mm
Dołna płyta:
19 mm
Wieża/nadbudowa:
do 88 mm
Osiągi
Prędkość max:
20 km/h
Zasięg max:
120 km
Pokonywanie rowów:
3,66 m
Pokonywanie ścian:
0,76 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 2-pdr(40 mm) i

haubica 76 mm
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,44 m
Szerokość:
3,25 m
Wysokość:
2,45 m
Masa:
3,85 t
***