Pancerium na facebook

MK IV Churchill II


Kolejną wersją rozwojową MK IV był czołg ciężki Churchill II. Dużych zmian konstrukcyjnych w nim nie wprowadzono, w zasadzie był Churchill I. Najważniejszą modyfikacją którą wprowadzono w tym modelu było pozbycie się haubicy 76 mm montowanej w przedniej części kadłuba. Na jej miejscu zamontowano CKM 7,92 mm Besa. Tak samo jak jego poprzednik Churchill II cierpiał na plagę błędów konstrukcyjnych które powstał na wskutek zbyt pośpiesznego programu budowy.

Churchill na czołgu Churchill II
Churchill na czołgu Churchill II

W przeciągu poł roku pracą remontowym poddano 1000 z 1200 nowych czołgów(Churchill I oraz II)! Sam Winston Churchill skomentował to zamieszanie następująco „Czołg nazwany w cześć mnie, ma więcej niedostatków niż ja sam!”. Same pracę doprowadziły do poprawy stabilności eksploatacji czołgów MK IV Churchill lecz nie wniosły zasadniczych zamian w konstrukcji czołgów seryjnych. Wyprodukowano 1028 czołgów Churchill II. Dalsze pracę nad serią MK IV prowadzono na wersji Churchill III.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Bedford, 12-cylindrowy o mocy 350 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
simplex No. 19
Zapas paliwa:
680 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane/nitowane
Przednia płyta:
101 mm
Boczne płyty:
76 mm
Tyłna płyta:
64 mm
Górna płyta:
15-19 mm
Dołna płyta:
19 mm
Wieża/nadbudowa:
do 88 mm
Osiągi
Prędkość max:
20 km/h
Zasięg max:
120 km
Pokonywanie rowów:
3,66 m
Pokonywanie ścian:
0,76 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 2-pdr(40 mm)
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,44 m
Szerokość:
3,25 m
Wysokość:
2,45 m
Masa:
38 t
***