Pancerium na facebook

MK IV Churchill III


Od lutego 1942 r. rozpoczęto produkcje modyfikacji ciężkiego czołgu wsparcia piechoty Mk IV Churchill III. Była to najpoważniejsza modyfikacja tego czołgu jak do tej pory. Pojazd otrzymał nową wieże, która była składana za pomocą spawu, we wcześniejszych wersjach używano wież odlewanych. Wieża była dziełem firmy Babcock and Wilcox. Nowa wieża otrzymała długo oczekiwane działo 6-pdr(57 mm) Mk III.

Czołg Churchill III
Czołg Churchill III

W nadwoziu również wprowadzono zmianę a mianowicie wyposażono pojazd w błotniki. Wyprodukowano niewielką serie tych czołgów liczącą 675 maszyn bojowych. Co ciekawe prawie połowa czołgów Churchill III została wysłana do ZSRR w ramach programu Lend Lease.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Bedford, 12-cylindrowy o mocy 350 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
simplex No. 19
Zapas paliwa:
680 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane/nitowane
Przednia płyta:
101 mm
Boczne płyty:
76 mm
Tyłna płyta:
64 mm
Górna płyta:
15-19 mm
Dołna płyta:
19 mm
Wieża/nadbudowa:
do 88 mm
Osiągi
Prędkość max:
20 km/h
Zasięg max:
120 km
Pokonywanie rowów:
3,66 m
Pokonywanie ścian:
0,76 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 6-pdr(57 mm) Mk III
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,44 m
Szerokość:
3,25 m
Wysokość:
2,45 m
Masa:
3,96 t
***