Pancerium na facebook

Mk I Matilda I


Pod koniec 1938 r. firma Vickers-Armstrong otrzymała zamówienie na wyprodukowanie pierwszej serii czołgów A11. Po kolejnych 10 dniach zamówienie zwiększono do 120 maszyn bojowych. Taka ilość czołgów miała wystarczyć do sformowania dwóch batalionów pancernych. Ostanie zamówienie na czołgi tego typu – kolejne 19 sztuk otrzymano w styczniu 1939 roku. Pojazd otrzymał oficjalną nazwę Infantry Tank Mk I Matilda.

Czołg Matilda I przód
Czołg Matilda I przód

W odróżnieniu od prototypu A11E1 seryjne Matyldy otrzymały: wizjer teleskopowy we włazie kierowcy, zmieniono kształt jarzma CKMu, poprawiono wytrzymałość gąsienic oraz kół. Już po rozpoczęciu seryjnej produkcji czołgu Matylda I rozpoczęto pracę nad jego wzmocnieniem. Wojskowi domagali się by czołg mógł zwalczać zarówno piechotę, umocnienia jak i czołgi. Również jego pancerz miał być pogrubiony. Początkowo rozważno wyposażenie czołgu w większą wieże uzbrojoną w działo 2-pdr(40 mm). Co wymagało znacznych zmian w konstrukcji czołgu, do tego zwiększenie masy do 14 ton wymagało zastosowania mocniejszego silnika. Dlatego rozpoczęto pracę nad zmodyfikowaną wersją A11 nazywaną „Matilda Senior”. Czołg Matylda I został wyprodukowany w ilości 139 maszyn bojowych.

Czołg Matilda I tył
Czołg Matilda I tył

Czołg Matilda I miał swój debiut bojowy we Francji w 1940 roku. Czołgi wchodziły w skład 4-go i 7-go batalionu pancernego. Podczas walk z niemieckimi czołgami Pz I oraz Pz II, przedni pancerz Matyldy był praktycznie nie wrażliwy na ostrzał CKMów oraz działek 20 mm. Z drugiej strony Brytyjczycy nie mogli nawiązać walki z niemieckimi czołgami gdyż Matyldy I były uzbrojone w CKMy. Ocalałe czołgi zostały porzucone na plaży w Dunkierce. Matilda I które nadal były produkowane przystosowano do potrzeb szkolenia załóg, natomiast w 1944 r. czołg Matilda I został ostatecznie wycofany z uzbrojenia.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Ford V-8, 8-cylindrowy o mocy 70 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
2-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
190 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
65 mm
Boczne płyty:
60 mm
Tyłna płyta:
60 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
10 mm
Wieża/nadbudowa:
do 65 mm
Osiągi
Prędkość max:
12 km/h
Zasięg max:
135 km
Pokonywanie rowów:
2,10 m
Pokonywanie ścian:
0,63 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
CKM 7,7 mm Vickers
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,85 m
Szerokość:
2,28 m
Wysokość:
1,86 m
Masa:
11 t
***