Pancerium na facebook

Mk II Matilda II


Gdy obywały się pierwsze testy prototypu A11 Matilda I, rozpoczęto pracę nad udoskonaleniem tego czołgu. Przede wszystkim planowano pogrubienie pancerza oraz uzbrojenie czołgu w działo 2-pdr(40 mm). Początku planowano wyposażyć A11 w dwu osobową wieże. Lecz ten zabieg nie powiódł się gdyż szerokość pojazdu była zbyt mała. Dodatkowym problemem było przeciążenie A11, przy masie 14 ton silnik był na granicy przeciążenia. Dlatego postanowiono o przebudowaniu konstrukcji A11. Nowy czołg otrzymał nazwę A12 Matilda Senior, planowano wyposażyć nowymi czołgami sześć dywizji pancernych.

Prototyp A12E1 Matilda Senior
Prototyp A12E1 Matilda Senior

Pracę nad Seniorem rozpoczęto jesienią 1936 roku. Podobnie jak poprzednio wieża i przednie część nadwozia były konstrukcjami odlewanymi. Pracę zlecono firmie Vulcan Foundry. Powiększona wieża mieściła działo 2-pdr(40 mm) oraz CKM Vickers. Pojazd był napędzana dwoma silnikami diesla AEC. Zawieszenie było tzw. japońskiego typu z horyzontalnymi cylindrycznymi sprężynami. Wcześniej takie rozwiązanie użyto na czołgu Medium C wyprodukowanemu na zamówienie Japonii. Pierwszy prototyp A12E1 Matilda Senior został ukończony wiosną 1938 roku. Testy przebiegły pomyślnie jedynym poważnym niedociągnięciem była jednostka napędowa. Problemy z którą doprowadziły do zmniejszenia prędkości maksymalnej w terenie do 15 km/h.

Seryjna MKII Matilda II
Seryjna MKII Matilda II

Pomimo tego latem 1938 zamówiono 140 maszyn bojowych, po kilku miesiącach zamówienie zwiększono o kolejne 40 czołgów. Gdy groźba wybuchu kolejnej wojny stała się faktem, do produkcji czołgów Matilda Senior przyciągnięto kolejne firmy min. Jhow Fowler & Co, North British Locomotive Company, Harland & Wolf. Z tym że głównym producentem pozostała firma Vulcan Foundry. Lecz pomimo mocnego zaplecza produkcyjnego pracę nad seryjnymi czołgami trwały bardzo długo. W 1939 r. na uzbrojeniu znajdowało się zaledwie dwa seryjne czołgi. Pojazdy otrzymały również nową nazwę Mk II Matilda II. Dalsze pracę nad tym czołgiem doprowadziły do pojawienia się wersji MK IIA.

Dane Techniczne
Napęd:
dwa silniki diesla AEC, o mocy 87 km każdy
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
No. 19
Zapas paliwa:
225 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty
Przednia płyta:
78 mm
Boczne płyty:
40-70 mm
Tyłna płyta:
50 mm
Górna płyta:
13 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 75 mm
Osiągi
Prędkość max:
24 km/h
Zasięg max:
257 km
Pokonywanie rowów:
2,4 m
Pokonywanie ścian:
0,61 m
Kąt podjazdu:
24o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 2-pdr(40 mm)
Dodatkowe:
CKM 7,7 mm Vickers
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,71 m
Szerokość:
2,51 m
Wysokość:
2,56 m
Masa:
26,95 t
***