Pancerium na facebook

Czołg ciężki TOG 2


Czołg TOG 2 był konstrukcją która wyowulowała na bazie pierwszych czołgów z czasów I Wojny Światowej. Sam pojazd był dziełem komitetu SVDC zajmującego się wdrążeniem czołgów do walki w warunkach wojny pozycyjnej. Pojazd był zbliżony do swego poprzedników TOG 1/TOG 1A. W konstrukcji zastosowano staroświeckie rozwiązania np. jedno płytowe gąsienicę, znacznie wydłużony kadłub. TOG 2 doczekał się nowej powiększonej wieży która była zamontowana w przedniej części kadłuba. Drewniana makieta miała zawierała uzbrojenie składające się z haubicy 3-cal montowanej w przedniej części po prawej od kierowcy, po bokach były dwa sponsony każdy uzbrojony w parę CKMów Besa. Wieża podobna do tej z czołgu Churchill Mk III, z potrójną instalacją uzbrojenia: haubica 3-cal, działo 2-pdr i CKM Besa.

Makieta TOG 2
Makieta TOG 2

Jak na 1940 rok uzbrojenie było bardzo mocne, opancerzenie również wyprzedzało swoje czasy, płyty pancerne miały grubość dochodzącą do 63 mm. Po bokach podobnie jak na TOG 1 miały być montowane dodatkowe płyty pancerne. Pracę nad prototypem ukończono w marcu 1941 r. w nim nie uwzględniono haubicy w kadłubie, sponsonów oraz dodatkowych płyt pancernych. Lecz już w fazie prototypu czołg ważył 48 ton. Podczas testów wyszły na jaw sereg pomniejszych problemów technicznych lecz nie było wzmianki o przegrzewaniu się co nękało TOG 1. Testy obciążeniowe – zamontowano balast o wadzę zbliżonej do pełno wymiarowej wieży, masa pojazdu przekroczyła 62 tony. Powstało jeszcze jedna instalacja uzbrojenia zakładająca montaż jeszcze większej wieży uzbrojonej w trzy działka przeciw lotnicze. Co ciekawe wspólnie ze stroną amerykańską opracowano plan montażu na TOG 2 wieży od czołgu M6.

Prototyp TOG 2
Prototyp TOG 2

We wrześniu 1941 r. czołg wyposażono w nowe magnezowo-stalowe gąsienice. Kolejną ważną modyfikacją było wyposażenie czołgu w zawieszenie oparte na drążkach skrętnych, warto dodać że czołg nie posiadał wcześniej zawieszenia podobnie jak i TOG 1. Pracę nad zawieszeniem ukończono w kwietniu 1943 r. w międzyczasie wdrążono nową wieże mogąca pomieścić działo 17-pdr, czołg przemianowano na TOG 2*. Taka instalacja uzbrojenia stała później została użyta na czołgu A30 w 1944 roku. Testy TOG II trwały nieprzerwanie do maja 1943 r. do tego czasu zmiany w konstrukcji doprowadziły do zwiększenia masy czołgu do 80 ton.

Prototyp TOG 2*
Prototyp TOG 2*

Pod koniec maja 1943 r. przeprowadzono oficjalny pokaz prototypu lecz w tym czasie sztab generalny całkowicie stracił zainteresowanie tym projektem. SVDC rozpoczęło pracę nad skróconą wersją TOG 2R oraz nad TOG 3 lecz bez rezultatów. Podobnie jak A20 czołgi TOG były budowane do wojny pozycyjnej która nigdy nie nadeszła. Po wojnie TOG 2 został zdjęty z wojskowego składu i przekazany do muzeum Bovington gdzie czołg znajduje się aktualnie.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla Paxman-Ricardo 12-cylindrowy o mocy 600 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
elektryczno-mechaniczna
Załoga:
6-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane/nitowane
Przednia płyta:
62 mm
Boczne płyty:
62 mm
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
25 mm
Dołna płyta:
13 mm
Wieża/nadbudowa:
do 62 mm
Osiągi
Prędkość max:
14 km/h
Zasięg max:
110 km
Pokonywanie rowów:
6,4 m
Pokonywanie ścian:
2,10 m
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo QQF 17-pdr(76,2 mm) lub

działo 6-pdr(57 mm)
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm Besa
Wyamiary/masa
Dlugość:
10,13 m
Szerokość:
3,12 m
Wysokość:
brak danych
Masa:
82 t
***