Pancerium na facebook

Czołg średni M4


Produkcję seryjną czołgów M4 rozpoczęto lipcu 1942 r. w firmie Pressed Steel Car Company. Wariant M4 odróżniał się od M4A1 jedynie po względem wykonania kadłuba który był spawany. Był to uproszczony wariant który miał być budowany na fabrykach w których była nie wystarczająca wydajność w produkcję odlewanych części. Kadłub spawany był nieco większy dzięki temu zasób amunicji zwiększono do 97 pocisków, M4A1 miał ich 90 sztuk. Czołg wyposażono w trzy wentylatory, dwa w górnej części kadłuba a trzeci na wieży. Antena radiostacji SCR-506 była montowano w przedniej prawej części kadłuba. Wieża była analogiczną konstrukcją co w wariancie M4A1.

Czołg średni M4 Sherman
Czołg średni M4 Sherman

Do produkcji M4 wkrótce podłączyły się inne amerykańskie firmy. Od stycznia 1943 r. rozpoczęto produkcji w Baldwin Locomotive Works. Od lutego American Locomotive Company. W maju ruszyła produkcja w Pullman Standard Car Company. A w sierpniu rozpoczęto budowę w Detroit Tank Arsenal. Czołgi M4 produkowane w Detroit miały odlewany element przedniej części kadłuba oraz włazy. Te elementy były montowane do reszty kadłuba za pomocą spawu. Takie mieszane kadłuby nazwano kompozytowymi.

M4 z kompozytowym kadłubem
M4 z kompozytowym kadłubem

W lutym 1944 r. Detroit Tank Arsenal wyprodukował pierwsze dwa czołgi M4(105) uzbrojone w haubicę 105 mm M4. Takie uzbrojenie było montowane w maskownicy typu M52. Na wieży zamontowano wieżyczkę obserwacyjną dowódcy. Zapas amunicji wynosił 68 pocisków 105 mm umieszczanych w opancerzonym schowku. Zaczynając od 841tego czołgu zaczęto montować zawieszenie z poziomą amortyzacją typu HVSS. Od sierpnia do lipca 1945 r. zmodernizowano 795 czołgów M4 które były używane w USA do szkolenia załóg.

Czołg średni M4(105) Sherman
Czołg średni M4(105) Sherman

Podczas modernizacji czołgi były rozkładane na pojedyncze elementy następnie składane z użyciem niektórych nowych części. Te czołgi otrzymały również wieżyczki obserwacyjne dowódcy. Dodatkowe ekrany pancerne na kadłubie i wieży. Hamulec wylotowy działa oraz inne pomniejsze elementy. W całości zostało wyprodukowanych 8389 czołgów M4 w tym 1641 uzbrojonych w haubice 105 mm.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Continental R975 C4, 9-cylindrowy o mocy 400 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
SCR508 lub

SCR506
Zapas paliwa:
662 l
Opancerzenie
Typ:
odlewany kadłub i wieża, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
51 mm
Boczne płyty:
38 mm
Tyłna płyta:
38 mm
Górna płyta:
13-19 mm
Dołna płyta:
13-25 mm
Wieża/nadbudowa:
25-76 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
190 km
Pokonywanie rowów:
2,30 m
Pokonywanie ścian:
0,61 m
Kąt podjazdu:
31o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm M3 lub

haubica 105 mm M4
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm Browning i

1 CKM 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,84 m
Szerokość:
2,67 m
Wysokość:
3,37-3,56 m
Masa:
30-31,5 t
***