Pancerium na facebook

Czołg średni M4A2


Projektowanie M4A2 rozpoczęto jeszcze w 1941 roku. Silnik diesla i transmisja były zapożyczone od czołgów M3A3 oraz M3A5. W grudniu 1941 r. czołg uległ standaryzacji otrzymując indeks M4A2. W lutym 1942 r. pierwszy prototyp wysłano na poligon w Aberdeen. Na którym czołg przeszedł pomyślnie testy. Wkrótce rozpoczęto produkcje seryjną M4A2 w firmach Fisher Tank Arsenal oraz Pullman Standard Car Company. Czołg M4A2 stał się pierwszym Shermanem produkowanym z kadłubem spawanym. W związku z tym na nim były wypróbowane różne nowe podzespoły.

Czołg średni M4A2 numer 1
Czołg średni M4A2 numer 1

Początkowo M4A2 miał szczeliny obserwacyjne w przedniej części kadłuba. W późniejszych egzemplarzach te szczeliny zastąpiono peryskopami montowanymi we włazach. W 1944 r. wprowadzono jednolita przednią płytę pancerną a włazy przeniesiono na górną część kadłuba. M4A2 był napędzany silnikiem diesla General Motors 6046, 12-cylindrowym o mocy 410 km. Ta jednostka napędowa była mocniejsza w porównaniu do wariantów z silnikami benzynowymi. Od września 1942 r. do produkcji podłączono firmę Locomotive Company. W październiku Baldwin Locomotive Works. A w grudniu produkcję również rozpoczęto w Federal Machine and Welder Company.

Czołg średni M4A2(76)
Czołg średni M4A2(76)

Produkcja M4A2 ze standardowym schowkiem amunicyjnym trwała do maja 1944 w tym samym miesiącu fabrykę Fisher Tank Arsenal opuściły pierwsze M4A2(76)W. Te czołgi były uzbrojone w działa 76 mm oraz miały t.zw. mokry(wet) schowek amunicyjny. Amunicja w takich schowkach znajdowała się na dnie kadłuba gdzie zalewano ją 152 litrami wody. Podczas zimy do wody w schowkach amunicyjnych dodawano glikol etylenowy który przeciwdziałał zamarzaniu.

Czołg średni M4A2(76) HVSS
Czołg średni M4A2(76) HVSS

Dodatkową małą ilość takich czołgów wyprodukowała firma Pressed Steel Car Company w 1945 roku. Późniejsze egzemplarze M4A2 były wyposażone w zawieszenie z poziomą amortyzacją typu HVSS. W tym zawieszeniu sprężyny buforowe były zamontowane w poziomie. Zastosowano nowe podwójne koła nośne oraz szerokie gąsienice. Ogółem wyprodukowano 10968 M4A2 w tym 2915 czołgów typu M4A2(76).

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla General Motors 6046, 12-cylindrowy o mocy 410 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
SCR508 lub

SCR506
Zapas paliwa:
560 l
Opancerzenie
Typ:
odlewana wieża, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
51-108 mm
Boczne płyty:
38 mm
Tyłna płyta:
38 mm
Górna płyta:
19 mm
Dołna płyta:
13-25 mm
Wieża/nadbudowa:
25-89 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
240 km
Pokonywanie rowów:
2,30 m
Pokonywanie ścian:
0,61 m
Kąt podjazdu:
31o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm M3 lub

działo 75 mm M3 lub

działo 76 mm M1A1
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm Browning i

1 CKM 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,91-7,56 m
Szerokość:
2,61-2,66 m
Wysokość:
2,74-2,97 m
Masa:
31,87-33,32 t
***