Pancerium na facebook

Czołg ciężki M6


Ciężki czołg M6 był to pojazd wywodzący się z prototypu T1E2 jego druga wersja M6A1 powstał na bazie prototypu T1E3. Standaryzacja tych że czołgów na potrzeby bojowe została zaakceptowana w maju 1942 roku. Początkowo do produkcji seryjnej miało wejść 1084 czołgów jednak później zamówienie zredukowano do 115 maszyn. Do końca 1942 r. miało być ukończonych dodatkowych 27 systemów sterowania. Zaproponowano również o standaryzacji prototypu T1E1 jako seryjnego M6A2 lecz pomysł nie otrzymał akceptacji. Aczkolwiek rozważano budowę dodatkowych 115 czołgów na potrzeby wsparcia aliantów według programu Lend-Lease. Produkcja ciężkich czołgów miała wynosić 50 czołgów M6 oraz 65 M6A1 na potrzeby Wielkiej Brytanii. Dla USA miało być wyprodukowanych 115 czołgów T1E1(M6A2) które notabene wcześnie nie przeszły planu standaryzacji.

Czołg ciężki M6
Czołg ciężki M6

Samo rozpoczęcie seryjnej produkcji zostało wyznaczone na październik lub listopad 1942 roku. Natomiast w grudniu 1942 r. generał Jacob Devers z sił lądowych USA napisał do departamentu obrony że czołgi M6 są za duże, zbyt ciężkie i mają małe walory taktyczne. Do tego dochodził fakt transportu morskiego gdzie łatwiej było przewozić dwa czołgi 30 tonowe niż jeden 60 tonowy. Po przejrzeniu za i przeciw programowi ciężkiego czołgu ostatnim gwoździem do trumny M6 był czynnik ekonomiczny. Ostatecznie zdecydowano o budowie małej serii próbnej w ilości 40 czołgów. Pierwsze seryjne czołgi M6 rozpoczęto konstruować w grudniu 1942 w firmie Baldwin Locomotive Works. Przed seryjny M6A1 został skonstruowany przez firmę Fisher Body Division należącą do koncernu General Motors. Reszta 40 czołgów została skonstruowano w zakładach firmy Baldwin Locomotive Works. W skład wyprodukowany czołgów wchodziły: 8 czołgów M6, 12 czołgów M6A1 oraz 20 T1E1. Ostatnie czołgi ciężkie ukończono w lutym 1944 roku. Razem z dwoma prototypami T1E2 i T1E3 całość wyprodukowanych czołgów ciężkich wyniosła 43 maszyny.

Czołg ciężki M6A1
Czołg ciężki M6A1

Pierwszy seryjny czołg M6 został dostarczony do Fort Knox na potrzeby dalszych testów w 1943 roku. Aczkolwiek do tego czasu armia straciła zainteresowanie ciężkimi czołgami. W marcu dostarczono pierwszy model M6A1 oba czołgi testowano do kwietnia 1943 r. po czym odesłano z powrotem do producenta. Seryjne czołgi różniły się od prototypów głównie nowymi wieżami oraz tylną częścią kadłuba. Wojskowe testy czołgów nie były udane wręcz krytykowano całość konstrukcji tych że czołgów do tego stopnia że stwierdzono o koniczności całkowitego przebudowania czołgów. Podczas testów załogi skarżyły się na niedogodne rozmieszczenie uzbrojenia jak i przyrządów. Jednym z przykładów jest celownik teleskopowy który był umieszczony tak blisko działa że strzelec ledwo mógł z niego korzystać. Później w czołgach testowych zamontowano nowe gąsienice oraz koła nośne.

Czołg ciężki T1E1
Czołg ciężki T1E1

Głównym uzbrojeniem czołgów ciężkich było działo 76 mm (3cal) M7 które zostało uznane za nieadekwatne jako uzbrojenie ciężkiego czołgu. Departament uzbrojenia domagał się przezbrojenie czołgu w potężniejsze uzbrojenie. W jednym z T1E1 zamontowano działo 90 mm T7(M3) które później znalazło zastosowanie w czołgach Pershing. Czołg przeszedł pomyślne testy balistyczne lecz do skutecznego operowania większym działem była wymagana przebudowa wieży. Lecz ostatecznie armia odrzucała ciężkie czołgi z uzbrojenia i cały projekt wstrzymano. W grudniu 1944 r. ciężkie czołgi M6, M6A1 oraz T1E1 zostały uznane jako przestarzałe i spisano je na złom. Jedyny egzemplarz T1E1 został pozostawiony i zachował się do naszych czasów w muzeum broni pancernej w Aberdeen.

Czołg ciężki T1E1 90 mm
Czołg ciężki T1E1 90 mm
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Wright G-200, 9-cylindrowy o mocy 960 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
6-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
1810 l
Opancerzenie
Typ:
kadłub odlewany, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
82-100 mm
Boczne płyty:
44-69 mm
Tyłna płyta:
41 mm
Górna płyta:
25 mm
Dołna płyta:
25 mm
Wieża/nadbudowa:
25-100 mm
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
160 km
Pokonywanie rowów:
3,35 m
Pokonywanie ścian:
0,91 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76 mm M7 lub

działo 90 mm T7 i

działko 37 mm M6
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm Browning i

2 CKMy 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,54 m
Szerokość:
3,12 m
Wysokość:
2,99 m
Masa:
57,3 t
***