Pancerium na facebook

Czołg ciężki M6A2E1


W ramach zbliżającej się inwazji w Normandii w roku 1944 departament uzbrojenia szacował że będzie zapotrzebowania na małą serii dobrze opancerzonych i uzbrojonych czołgów ciężkich do przebicia się przez silnie umocnione pozycję wroga. Jako bazę pod nowy czołg wybrano prototyp T1E1. Który miał być pozbawiony przedniego jarzma z podwójnym CKMem na rzecz pogrubionego opancerzenia przedniej części kadłuba. Czołg miał otrzymać nową wieże uzbrojoną w działo 105 mm T5E1. Wieża była zaprojektowana pod kątem eksperymentalnego czołgu T-29 i wymagała przystosowania kadłuba czołg T1E1.

Czołg ciężki M6A2E1
Czołg ciężki M6A2E1

Plan modyfikacji czołgów T1E1 zakładał ze w przeciągu 90 dni uda się zmodyfikować 15 czołgów do 15 listopada 1944. Zmodyfikowany czołg otrzymał indeks M6A2E1 we wrześniu 1944 roku. Do prac zostało wydelegowanych 20 czołgów T1E1 z czego pięć miało być rozmontowanych na części zapasowe. Natomiast generał Eisenhower wypowiedział się negatywnie o tych czołgach. A mianowicie chodziło o ich małą przydatność na froncie europejskim. Testy przeprowadzone na poligonie w Aberdeen pokazały że doładowany do 77 ton T1E1 nie był w stanie wjechać na przeszkodę terenową pod kątem 36o. Co wykazało że przyszły czołg ciężki M6A2E1 będzie ograniczony do poruszania się po płaskim terenie.

Czołg ciężki M6A2E1 przód
Czołg ciężki M6A2E1 przód

Wstępne testy doprowadziły do zastopowania projektu lecz nie do końca. Dwa czołgi M6A2E1 miały być przygotowane na potrzeby programu budowy ciężkiego czołgu T29. Po ukończeniu dwóch prototypów były one testowane na poligonie w Aberdeen. Oba czołgi M6A2E1 nie wyposażono w dodatkowe płyty pancerne z przodu. Czołgi były używane głównie do testowania wież oraz uzbrojenia na potrzeby czołgu T-29. Po ukończeniu testów oba prototypy M6A2E1 najprawdopodobniej złomowano.

Czołg ciężki M6A2E1 tył
Czołg ciężki M6A2E1 tył
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Wright G-200, 9-cylindrowy o mocy 960 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
6-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
1810 l
Opancerzenie
Typ:
kadłub odlewany, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
82-100 mm
Boczne płyty:
44-69 mm
Tyłna płyta:
41 mm
Górna płyta:
25 mm
Dołna płyta:
25 mm
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
30 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
3,35 m
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 105 mm T5E1
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,54 m
Szerokość:
3,12 m
Wysokość:
2,99 m
Masa:
77 t
***