Pancerium na facebook

Czołg ciężki T30


T30 wchodził w skład programu budowy ciężkiego czołgu rozpoczętego od modelu T29 we wrześniu 1944. Dwa prototypy T29 numery 2 i 3 miały być przerojone w działa 155 mm T7. Oraz otrzymać nowe silniki Continental AV-1790-3 o mocy 810 km. Podstawowymi założeniami programu T30 były testy nowego silnika oraz transmisji mechanicznej CD-850. Konstrukcja kadłuba była niemal identyczna jak w czołgu T29. Główna różnica była w przedziale napędowym który został przebudowany by pomieścić nowy silnik. Wieża również pochodziła od T29 ale została uzbrojona w działo 155 mm T7 w jarzmie T124. Na lewo od działa zamontowano jeden CKM 12,7 mm. Podobnie jak w T29 zawieszenie składało się z ośmiu kół nośnych z gumowymi kołnierzami, siedmiu kół podtrzymujących oraz dwóch kół wiodących na bok maszyny.

Prototyp T30
Prototyp T30

Działo T7 wystrzeliwało pociski 155 mm z prędkością początkową 701 m/s. Ważący 43 kg pocisk burzący dysponował ogromną siła rażenia. Podobnie jak w przypadku pocisków 105 mm tak i 155 mm składały się z dwóch części. Ładunek miotający ważył 18 kg. Zapas amunicji wynosił 34 pociski 155 mm. W czerwcu 1947 departament uzbrojenia wysunął wniosek o zamontowaniu w T30 systemu automatycznego załadunku działa oraz automatycznego wyrzucania zużytych łusek przez właz zamontowany w tylnej dolnej części wieży. T30 otrzymał tą modyfikacje przez co znacznie ułatwiono operowanie ogromnym działem. Tak zmodyfikowany czołg otrzymał indeks T30E1, nazwę działa zmieniona na T7E1 a jarzma na T124E1.

Prototyp T30E1
Prototyp T30E1

Pomimo zastosowania zautomatyzowanego systemu ładującego to operowanie 155 mm działem było nadal dosyć problematyczne. W maju 1945 postanowiono że dwa prototyp T30 zostanie przerojony w działo 120 mm. Lecz do tego nie doszło gdyż to działo zamontowano na czołgu T34. Pracę nad prototypem T30E1 zostały wstrzymane. Później prototyp przekazano do muzeum w Fort Knox gdzie zachował się do naszych czasów.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Continental AV-1790-3, 12-cylindrowy o mocy 810 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
6-osobowa
Radiostacja:
SCR508 lub

SCR 528
Zapas paliwa:
840-1211 l
Opancerzenie
Typ:
wieża odlewana, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
70-102 mm
Boczne płyty:
51-76 mm
Tyłna płyta:
19-51 mm
Górna płyta:
38 mm
Dołna płyta:
25 mm
Wieża/nadbudowa:
100-278 mm
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
161 km
Pokonywanie rowów:
1,91 m
Pokonywanie ścian:
0,66 m
Kąt podjazdu:
60o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 155 mm T7E1
Dodatkowe:
2-3 CKMy 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
10,89 m
Szerokość:
3,80 m
Wysokość:
3,23 m
Masa:
64,2-70 t
***