Pancerium na facebook

Czołg ciężki T32


Walki w Europie w 1944 r. pokazały że jest zapotrzebowanie na silnie opancerzony czołg który mógłby wytrzymać ostrzał niemieckich broni przeciw pancernych. W grudniu 1944 r. zainicjalizowano program budowy takiego pojazdu który składał się z dwóch faz. Pierwsza faza zakładała dobrze opancerzoną konstrukcję na bazie czołgu Pershing. Druga faza to budowę nowego ciężkiego czołgu zunifikowanego również z czołgiem M26 Pershing. Departament uzbrojenia(U.S. Army Ordance Department) rekomendował w lutym 1945 r. rozpoczęcie budowy czterech czołgów ciężkich oznaczonych jako T32.

Concept czołgu T32
Concept czołgu T32

Program otrzymał wysoki priorytet co zaowocowało powstaniem drewnianej makiety czołgu, oraz ukończono około 80% schematów do dwóch pierwszych pojazdów w kwietniu 1945 roku. Pojazdy miały być napędzane silnikami Ford GAC z transmisjami analogicznymi do tych zastosowanych w czołgach T29. Do budowy miało zostać wykorzystanych jak najwięcej części czołgu Pershing. W zawieszeniu dodano dodatkową parę kół nośnych zwiększając ich ilość do siedmiu na bok maszyny. Również użyto gąsienica z Pershinga typu T80E1 o szerokości 584 mm. Uzbrojeniem podstawowym miało być działo 90 mm T15E2 oraz CKM 7,62 mm. Pociski 90 mm do tego działa były dwuczęściowe z bardzo długimi ładunkami miotającymi. Ich odpowiednie ułożenie wymagało przebudowy wnętrza pojazdu zapożyczonego od Pershinga.

Czołgu T32 numer 1
Czołgu T32 numer 1

Ważący 12 kg pocisk AP T43 był wystrzeliwany z prędkością początkową 975 m/s. Był opracowany również pocisk HVAP ważący 8 kg z prędkością początkową 1143 m/s. Przednia płyta pancerna miała mieć grubość 127 mm. Boczny pancerz o grubości do 76 mm. Tył pojazdu miał mieć do 51 mm. W pierwszych dwóch egzemplarzach przednia część kadłuba była odlewana. Później zaczęto składać cały kadłub za pomocą spawu. CKM 7,62 mm był zamontowany w przedniej części kadłuba w jarzmie kulowym w czołgach T32 numer 1 oraz 2. Zarówno kierowca jak i strzelec CKMu(asystent kierowcy) mieli do swej dyspozycji pojedyncze peryskopy montowane we włazach. W T32 numer 3 oraz 4 przednie peryskopy zostały zamontowane w kadłubie. Po 9 września 1945 r. T32 numer 3 oraz 4 otrzymały indeks T32E1.

Czołgu T32 numer 2
Czołgu T32 numer 2

Czołg T32 numer 1 został ukończony 15 stycznia a numer 2 wyprodukowano 19 stycznia 1946 roku. Oba te czołgi niezwłocznie wysłano na poligon w Aberdeen. Czołg T32E1 numer 1 został oddany 14 maja a numer 2 przekazano 19 czerwca 1946 roku. T32E1 numer 3 wysłano do Fort Knox a numer 4 był testowany w Detroit Arsenal. Na czołgach T32 jak i T32E1 była po raz pierwszy testowana transmisja typu EX-120. Z którą wynikło sporo problemów ale pracę doprowadziły do powstania transmisji CD-850 która zapoczątkowała serie wykorzystywaną w późniejszych czołgach amerykańskich. Czołgi z serii T32 straciły zainteresowanie w latach powojennych, ostatecznie zostały złomowane.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Ford GAC, 12-cylindrowy o mocy 770 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
SCR508 lub SCR 528
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
wieża odlewana, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 127 mm
Boczne płyty:
do 76 mm
Tyłna płyta:
do 51 mm
Górna płyta:
38 mm
Dołna płyta:
25 mm
Wieża/nadbudowa:
do 298 mm
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
160 km
Pokonywanie rowów:
2,59 m
Pokonywanie ścian:
0,66 m
Kąt podjazdu:
60o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 90 mm T15E2
Dodatkowe:
1-2 CKMy 7,62 mm Browning i

CKMy12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
10,83 m
Szerokość:
3,86 m
Wysokość:
2,81 m
Masa:
54,5 t
***