Pancerium na facebook

GMC M40 Armored Cab


Doskonała mobilność zmotoryzowanej artylerii powodowała że często stosowano ją do bliższych bardziej bezpośrednich ostrzałów. W takich sytuacjach załogi takich dział samobieżnych były zbyt narażone na straty. Po zakończeniu operacji Zebra która miała na celu wprowadzenie nowego sprzętu wojskowego i testowanie go w warunkach bojowych. Zaczęto opracowywać dodatkowe opancerzenie jak i obronę przed piechotą dla dział samobieżnych. Jako model bazowy wybrano jeden z prototypów M40 a mianowicie T83 prototyp numer 2.

Dodatkowe uzbrojenie
Dodatkowe uzbrojenie

W przedniej części kadłuba zamontowano CKM 7,62 mm w jarzmie kulowym. Kolejne dwa CKMy 7,62 mm zainstalowano w tylnej części nadbudowy. Dodatkowo przyspawano dwa dodatkowe zaczepy do montażu CKMów. Oraz zamontowano dwa CKMy 7,62 mm po bokach działa. Testowano również broń bezodrzutową kalibru 57 i 75 mm jako uzbrojenie dodatkowe. Lecz tego typu uzbrojenie okazało się zbyt trudne w użyciu i postanowiono o wyposażeniu w CKMy 12,7 mm. Do poprawienia ochrony przedziału bojowego opracowano opancerzoną osłonę która była zakładana na tylną część nadbudowy.

Model w skali 1:8
Model w skali 1:8

Początkowo zakładano że dodatkowe opancerzenie będzie konstrukcją składającą się z małych części dzięki czemu sama załoga mogła by złożyć i rozłożyć opancerzenie. Lecz takie podejście znacznie osłabiało dodatkowy pancerz. Ostatecznie zastosowano spaw, do montażu dodatkowego opancerzenia był również wymagany podnośnik. Na potrzeby tego projektu skonstruowano model w skali 1:8 oraz pełno wymiarową atrapę opancerzenia z drewna którą zamontowano na T83.

Atrapa dodatkowego opancerzenia
Atrapa dodatkowego opancerzenia

Miało powstać aż trzy wersje dodatkowego opancerzenia różniącego się zastosowanym stopem metalu. Pierwszy wariant miał być z aluminium o grubości 20 mm i wadzę 1432 kg. Drugi wariant stalowy o grubości 12 mm i masie 2333 kg. Trzeci wariant również stalowy miał mieć grubość 19 mm i ważyć 3505 kg. Pomimo tego że w założeniu dodatkowe opancerzenie znacznie poprawiało ochronę załogi to wciąż mechanizm działa pozostawał nieosłonięty. Rekomendowano rozpoczęcie prac nad działem samobieżnym należycie opancerzonym. Natomiast pracę nad dodatkowym opancerzeniem zostały wstrzymane.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Continental R975 C4, 9-cylindrowy o mocy 400 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
8-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
814 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
51-108 mm
Boczne płyty:
13-25 mm
Tyłna płyta:
13 mm
Górna płyta:
13 mm
Dołna płyta:
13-25 mm
Wieża/nadbudowa:
do 20 mm
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 155 mm М1A1 lub

M2
Dodatkowe:
5-7 CKMów 7,62 mm Browning

2 CKMy 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
brak danych
***