Pancerium na facebook

GMC M43


Działo samobieżne M43 było standaryzowaną wersją pochodzącą od prototypu T89. Standaryzacja przebiegła dopiero po II Wojnie Światowej w listopadzie 1945 roku. Do tego czasu miało być wyprodukowanych 576 dział samobieżnych T89 lecz z końcem wojny zmniejszono zamówienie w firmie Pressed Steel Car Company do 48 maszyn bojowych. Dodatkowe 24 działa samobieżne tego typu powstały po przezbrojeniu dział samobieżnych M40 w haubicę 203 mm.

Działo samobieżne M43
Działo samobieżne M43

Prawie wszystkie M43 zostały przydzielone do 991 batalionu artyleryjskiego no zanim użyto je bojowo skończyła się II Wojna Światowa. Swój debiut bojowy M43 miały podczas wojny w Korei gdzie było spore zapotrzebowanie na artylerie dużego kalibru. Po wojnie w Korei M43 zostały wycofane z uzbrojenia. Do naszych czasów zachowało się trzy egzemplarza wszystkie pozostały na terenie USA.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Continental R975 C4, 9-cylindrowy o mocy 400 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
8-osobowa
Radiostacja:
SCR-610 lub SCR-619
Zapas paliwa:
814 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
51-108 mm
Boczne płyty:
13-25 mm
Tyłna płyta:
13 mm
Górna płyta:
13 mm
Dołna płyta:
13-25 mm
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
39 km/h
Zasięg max:
160 km/h
Pokonywanie rowów:
2,30 m
Pokonywanie ścian:
0,61 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
haubica 203 mm М1 lub

M2
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,12 m
Szerokość:
3,15 m
Wysokość:
3,30 m
Masa:
38 t
***