Pancerium na facebook

GMC T90


Podczas badań zorganizowanych w instytucie Franklin opracowano kilka moździerzy 155 mm do montażu na podwoziach lekkich czołgów. Jednym z tych moździerzy był 155 mm T9. Który początkowo miał znaleźć się na lekkim czołgu T24E1. Lecz w roli bezpośredniego wsparcia taki czołg miał zbyt słaby pancerz oraz nie wystarczającą przestrzeń do przewożenia masywnej amunicji. Rozwiązaniem okazało się zastosowanie czołgu M4. W styczniu 1945 r. zatwierdzono przeróbkę jednego z czołgów M4 Sherman dostosowując go do nowego uzbrojenia.

T90 z atrapą wieży i moździerza
T90 z atrapą wieży i moździerza

Pojazd otrzymał indeks moździerz samobieżny 155 mm T90. Rozpoczęto prace nad konstrukcją dwóch prototypów. Na początku 1945 r. przezbrojenie czołgów w moździerz przedłużało się aż do marca 1945 roku. Wtedy firma Birdsboro Steel Foundry and Machine Company otrzymała kontrakt na budowę makiety wieży oraz jarzma dla T90. Dla zaoszczędzenia miejsca w wieży, moździerz T9 otrzymał nowy system koncentryczny odrzutu tym samym zmieniono jego indeks na T36. Ciekawostką mechanizmu podnoszenia moździerza było zapamiętywanie ustawienia lufy i powrotu do tej pozycji po przeładowaniu. Co znacznie ułatwiało załadunek ważących 27 kg pocisków.

System koncentryczny odrzutu moździerza
System koncentryczny odrzutu moździerza

Zapas amunicji moździerza miał wynosić 26 pocisków 155 mm. Dzięki zaoszczędzonemu miejscu w wieży zamontowano dwa CKMy 7,62 mm i 12,7 mm w jarzmie moździerza. Standardowy CKM 7,62 mm pozostał w jarzmie kulowym w przedniej części kadłuba. Na wieży można było montować również CKM 12,7 mm. Dla produkcji seryjnej T90 miały posłużyć przestarzałe czołgi M4 Sherman. Plany konstrukcyjne jak i atrapa wieży z uzbrojeniem zostały wykonane przed końcem wojny. Ale już po zakończeniu II Wojny Światowej zainteresowanie T90 spadło na tyle. Że 23 sierpnia 1945 r. pracę nad samobieżnym moździerzem 155 mm T90 zostały wstrzymane. Pojazd nie doczekał się w pełni uzbrojonego prototypu, jedyny egzemplarz T90 miał zamontowaną atrapę wieży i uzbrojenia.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Continental R975 C4, 9-cylindrowy o mocy 400 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
662 l
Opancerzenie
Typ:
odlewany kadłub i wieża, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
51 mm
Boczne płyty:
38 mm
Tyłna płyta:
38 mm
Górna płyta:
13-19 mm
Dołna płyta:
13-25 mm
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
moździerz 155 T9/T36
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm Browning i

1-2 CKMy 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,84 m
Szerokość:
2,67 m
Wysokość:
brak danych
Masa:
brak danych
***