Pancerium na facebook

GMC M10A1


Nagła potrzeba na niszczyciele czołgów spowodowała podpisanie kontraktu z firmą Ford Motor Company na budowę pojazdu podobnego do M10 ale bazowanego na podwoziu czołgu M4A3. Nowy niszczyciel czołgów otrzymał indeks M10A1. Był niemal identyczny porównaniu do M10 z tą różnicą że zastosowano w nim silnik benzynowy Ford. M10A1 różnił się wizualnie od M10 tylnym wlotem powietrza jednostki napędowej. Produkcję rozpoczęto w październiku 1942 roku. Do września 1943 r. wyprodukowano 1038 niszczycieli M10A1. Tego samego miesiąca produkcje przeniesiono do Fisher Tank Division gdzie skonstruowano dodatkowe 375 maszyn do listopada 1943 roku. Kolejne 300 M10A1 dostarczono bez wież w styczniu 1944 roku.

Wczesna wersja M10A1
Wczesna wersja M10A1

Ostatnia seria 300 M10A1 została wybudowana bez wież gdyż te pojazdy zostały poddane standaryzacji jako M36 i otrzymały nowe wieże z działami 90 mm. Pierwsze testy M10A1 w Aberdeen pokazały że pojazdy te mają kilka problemów konstrukcyjnych. Największym problemem była źle wyważona wieża. By zaradzić temu czasowo umieszczono z tyłu wieży zapasowe gąsienice oraz zamontowano CKM 12,7 mm. Jednak podczas eksploatacji w warunkach bojowych, warsztaty polowe same przeprowadzały dociążenie tylnej części wieży by poprawić jej stabilność. Ten problem został rozwiązany gdy wprowadzono seryjne obciążniki o masie 1636 kg.

Późniejsza wersja M10A1
Późniejsza wersja M10A1

Podczas produkcji wprowadzano różne modyfikację zazwyczaj te same co w M10. W późniejszych modelach wprowadzono wydłużone wieże w tylnej części. Co dało większą przestrzeń w samej wieży. Jako że produkcja M10 została rozwinięta do stopnia wystarczającego, większość M10A1 pozostało w USA były używane do celów treningowych jak i testowania nowego wyposażenia oraz podzespołów. Niektóre M10A1 zostały później przebudowane jako pojazdy naprawcze, inżynieryjne. Oraz cześć wyposażono w działa 90 mm w ten sposób zmieniono je w niszczyciele czołgów M36.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Ford GAA, 8-cylindrowy o mocy 450 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
SCR-610
Zapas paliwa:
727 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
38-51 mm
Boczne płyty:
19-25 mm
Tyłna płyta:
19-25 mm
Górna płyta:
10-19 mm
Dołna płyta:
13 mm
Wieża/nadbudowa:
19-57 mm
Osiągi
Prędkość max:
48 km/h
Zasięg max:
260 km
Pokonywanie rowów:
2,28 m
Pokonywanie ścian:
0,61 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76 mm M7
Dodatkowe:
CKM 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,82 m
Szerokość:
3,4 m
Wysokość:
2,89 m
Masa:
29 t
***