Pancerium na facebook

GMC M36


W czerwcu 1944 T71 został standaryzowany jako niszczyciel czołgów 90 mm M36. Po ładowaniu aliantów w Normandii zapotrzebowanie na tego typu niszczyciele czołgów wzrosło jeszcze bardziej. W ostatnich miesiącach 1944 r. firma American Locomotive Company przerobiła 413 M10A1 w niszczyciele M36. W listopadzie Fisher Tank Aresnal otrzymał zlecenie na budowę 500 niszczycieli czołgów T71 na bazie podwozia M10A1. Lecz do tego czasu było ukończonych 300 M10A1. Właśnie te 300 maszyn przerobiono na niszczyciele T71 od kwietnia do czerwca 1944 roku. Dodatkowo 500 M10A1 zostało zebranych do celów przeróbki. To zlecenie powierzono firmie Massey Harirs Company. Która wykonała przeróbki do końca 1944 roku. Fisher Tank Aresnal wykonał przeróbkę 187 czołgów M4A3 Sherman te pojazdy otrzymały indeks M36B1.

Niszczyciel czołgów M36
Niszczyciel czołgów M36

Do końca 1944 r. udało się wykonać 1400 niszczycieli czołgów uzbrojonych w działa 90 mm. Które okazały się nie ocenione podczas walk z ciężko opancerzonymi czołgami wermachtu. Zaproponowane hamulce wylotowe działa jeszcze na T71 były montowane na M36 zaczynając od 600nego pojazdu. W większości przypadków takie instalację przeprowadzano w warunkach polowych. Pierwsze M36 pojawiły się w Europie w sierpniu 1944 roku. Dzięki swej dużej siłę ognia były one często używane w roli czołgów. Podczas takich zastosowań M36 był bardzo podatny na ostrzał gdyż dysponował słabszym pancerzem oraz miał otwarty dach wieży. Szybko rozpoczęto pracę nad wprowadzenie osłony którą można było montować na dachu wieży. Dodatkowym usprawnieniem były wodoodporne schowki amunicyjne oraz nowe gąsienice które wprowadzono na początku 1945 roku.

M36 z osłoną dachu wieży
M36 z osłoną dachu wieży

Zapotrzebowanie na niszczyciele uzbrojone w działa 90 mm spowodowało produkcję małej serii M36 przez firmę Montreal Locomotive. Która przerobiła 200 M10A1 w niszczyciele typu M36. Kolejną odmianą był M36B2 bazowany na M10, firma American Locomotive wyprodukowała 672 takich pojazdów. Oraz 52 maszyny przerobiono w firmie Montreal Locomotive Works. To zwiększyło ilość produkcyjną M36 do 2324 maszyn. Walki w Europie pokazały że M36 był co raz częściej wykorzystywany w roli czołgu, lecz nie był do tego zaprojektowany. Powstała konieczność wyposażenia M36 w dodatkowe CKMy jeden w jarzmi działa a drugi w jarzmie kulowym montowanym z przodu pojazdu. Z tym że wariant M36B1 już posiadał CKM w jarzmi kulowym gdyż był oparty na standardowym podwoziu czołgowym. Po wojnie M36 był wysyłany sojusznikom USA. Dla przykładu w Korei południowej M36 był na uzbrojeniu do połowy lat 50tych.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Ford GAA, 8-cylindrowy o mocy 450 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
SCR-610
Zapas paliwa:
727 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
38-51 mm
Boczne płyty:
19-25 mm
Tyłna płyta:
19-25 mm
Górna płyta:
10-19 mm
Dołna płyta:
13 mm
Wieża/nadbudowa:
25-76 mm
Osiągi
Prędkość max:
42 km/h
Zasięg max:
240 km
Pokonywanie rowów:
2,28 m
Pokonywanie ścian:
0,61 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 90 mm M3
Dodatkowe:
CKM 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,46 m
Szerokość:
3,4 m
Wysokość:
3,27 m
Masa:
29 t
***