Pancerium na facebook

T71


Pojawienie się co raz cięższych niemieckich czołgów zaczynając od roku 1942, pokazało kierunek w rozwoju broni przeciw pancernych. Działa 76 mm stosowane w niszczycielach czołgów M10 nie były już w stanie przebijać grubych pancerzy czołgów Tiger oraz Panther. Brytyjczycy przezbrajali swoje M10 w działa 76 mm(17-pdr) o zwiększonej prędkości początkowej. Amerykańskim odpowiednikiem tej broni było działo przeciwlotnicze 90 mm. W październiku 1942 r. zatwierdzono modyfikację dwóch takich dział. Po przystosowaniu tego uzbrojenia do montażu na podwoziu czołgowym działo otrzymało indeks T7. Takie uzbrojenie zostało również zamontowane w czołgu ciężkim T1E1.

GMC M10 z działem 90 mm
GMC M10 z działem 90 mm

Jeden ze standardowym M10 został wyposażony w nowe działo 90 mm. Podczas testów nowego uzbrojenia w standardowej wieży wynikł problem z balansem gdyż działo 90 mm było cięższe od 76 mm. Prace nad nową wieżą powierzono firmie Chevrolet która wykonała początkowo drewnianą makietę wieży która po aprobacie departamentu uzbrojenia została zbudowano w metalu. Pierwsze wieże nowego typu zostały przekazane firmie Ford która wykonała dwa prototypy z nie utwardzonej stali. Pracę nad prototypami ukończono w październiku 1943 r. tuż po tym jeden z pojazdów został wysłany do Aberdeen. W międzyczasie wprowadzono nowe indeksy T71 dla niszczycieli bazowanych na podwoziu M10A1 oraz T71E1 dla podwozia M10. W obu tych pojazdach wieże oraz uzbrojenie miały być identyczne.

Prototyp T71
Prototyp T71

Nową wieże wyposażono również hydrauliczny system obracania. Górną części wieży wyposażono w platformę do montażu CKMu 12,7 mm. Wieża została zbalansowana poprzez montaż w jej tylnej części schowka na amunicję mieszczącego 11 pocisków 90 mm. W całości zapas pocisków do działa wynosił 47 sztuk. Po testach w Aberdeen pierwszy prototyp T71 otrzymał nową platformę do montażu CKMu 12,7mm. Schowek amunicyjny wewnątrz kadłuba został bardziej dostosowany do pocisków 90 mm. Departament uzbrojenia rekomendował rozpoczęcie produkcji seryjnej. Ale dodatkowym wymogiem było wyposażenie lufy działa w hamulec wylotowy oraz instalację celownika optycznego typu T92. Dalsze pracę przyczyniły się do powstania niszczyciela czołgów M36.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla General Motors 6046, 12-cylindrowy o mocy 375 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
625 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
38-51 mm
Boczne płyty:
19-25 mm
Tyłna płyta:
19-25 mm
Górna płyta:
10-19 mm
Dołna płyta:
13 mm
Wieża/nadbudowa:
25-76 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 90 mm M3
Dodatkowe:
CKM 12,7 mm Browning
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,46 m
Szerokość:
3,4 m
Wysokość:
2,89 m
Masa:
29 t
***