Pancerium na facebook

T35


Po testach T24 który nie wszedł do produkcji, ważnym krokiem było stworzenie niszczyciela czołgów bazowanego na podwoziu czołgu M4 Sherman. Kolejnym istotnym elementem było wyposażenie nowego niszczyciela w pełno obrotową wieżę której brakowało zarówno w T24 jak i T40.

Szkice T35 departamentu uzbrojenia
Szkice T35 departamentu uzbrojenia

Departament uzbrojenia (U.S. Army Ordnance Department) utworzył plan konstrukcyjny niszczyciela czołgów bazowanego na nowym czołgu M4A1 który niebawem miał wejść do produkcji. Pojazd otrzymał indeks T35 w listopadzie 1941 roku. W grudniu oddział projektowy z Aberdeen przygotował zmodyfikowany plan konstrukcyjny T35 z silnikiem diesla bazowany na czołgu M4A2. Oraz wybudowano drewnianą makietę w styczniu 1942 roku.

Szkice T35 z Aberdeen
Szkice T35 z Aberdeen

W tej makiecie zamontowano działo 76 mm T12 na instalacji analogicznej do tej użytej w czołgu ciężkim M6. Kadłub był podobny do tego z czołgu M4A2 ale zmniejszono w nim opancerzenie boków do 25 mm. W styczniu 1942 r. w Fisher Tank Division rozpoczęto pracę nad prototypem T35. Do kwietnia 1942 r. prototyp był ukończony. Pojazd miał pięcio osobową załogę, dwóch ludzi w kadłubie i trzech w wieży. Prototyp różnił się od oryginalnego planu konstrukcyjnego. A różnica polegała na zastosowaniu odlewanej wieży z pół otwartym dachem. Na którym zamontowano dwa peryskopy. Opancerzenie wieży miało grubość 51 mm z przodu i 25 mm po bokach i tyłu.

Prototyp T35
Prototyp T35

Testy przeprowadzono w Aberdeen razem z drugim prototypem T35E1. Oba pojazdy były dosyć podobne z tą różnicą że T35E1 miał pochylone opancerzenie po bokach kadłuba. Testy pokazały przewagę T35E1 nad T35 pod względem wytrzymałości kadłuba na ostrzał. W czerwcu 1942 r. rekomendowano standaryzację T35E1. Natomiast rozwijanie projektu T35 miało być zatrzymane, aczkolwiek sam prototyp pozostał do dalszych testów.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Wright (Continetal) R975
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
odlew wieży, stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 51 mm
Boczne płyty:
25 mm
Tyłna płyta:
25 mm
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
do 51 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76 mm T12
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
brak danych
***