Pancerium na facebook

Czechosłowackie pojazdy pancerne 1919-1938

Pancerium czołgi

Pod koniec 1918 r. Czechosłowacja oddziela się od Austro-Węgier zyskując niepodległość. Już wtedy kraj ten dysponuje zakładami Skoda i Tatra. W 1927 zostają utworzony koncern CKD (Czeskomorawska-Kolben-Danek) z firm Praga, Kolben i Danek. Po wojnie Czechosłowacja kupuje niewielką ilość francuskich czołgów FT-17 w latach dwudziestych Praga i Tatra rozpoczynają pracę nad samochodami opancerzonymi na potrzeby czeskiego wojska. W latach 1925-1930 na podstawie konstrukcji niemieckiego inż. J. Volimera powstają czołgi kołowo gąsienicowe KH-50, 60 i 70.

W latach trzydziestych Skoda i CKD pracują nad konkurencyjnymi Tankietkami. Skoda konstruuje tankietkę S-I która nie zostaje zaakceptowana w Czechach natomiast zostaje sprzedana do Jugosławii, CKD otrzymuje kontrakt na dostawę tankietek P-1. W między czasie pomiędzy Skodą i CKD idzie wyścig o zaopatrzenie wojska w czołg lekki. Kolejny raz CKD wygrywa kontrakt ze swym czołgiem P-II. Skoda konstruuje czołg S-IIa (LT-35) który po dosyć ciężkich problemach technicznych zostaje przyjęty na wyposażenie. CKD prowadzi pracę nad czołgami AH-IV i TNH ten drugi zostanie później hitem eksportowym Czechosłowacji.

W 1938 rozpoczynają się pracę nad czołgiem średnim, czołg średni S-IIb Skody okazuje się być bardzo awaryjny, natomiast projekt CKD V-8-H zostaje przyjęty na wyposażenie i rozpoczyna się jego budowa. Po inwazji Niemiec, docelowe i produkowane pojazdy są badane na ich użyteczność. Spora ilość czeskiego sprzętu jest wysyłana do sojuszników Niemiec np. Rumunii. Czołg TNHP (LT-38) zostaje zaakceptowany przez Niemieckie wojsko.

***