Pancerium na facebook

LT-35 i modyfikacje


Lekki czołg LT-35 (SKODA S-IIa/T-II)

Bardzo zaawansowany czołg jak na tam te lata, LT-35 został skonstruowany w zakładach Skoda w 1935. W tym czołgu zastosowano dwa nowatorskie rozwiązania, pneumatyczny system wspomagania kierowania i dwunastobiegową skrzynie przekładniową. Po udanych testach terenowych, czołg został przyjęty na wyposażenie czeskiej armii i oznaczony jak LT-35. W latach 1936-1937 LT-35 był eksportowany do Rumunii, która po roku 1940 otrzymała sporą ilość Lt-35 przekazanych przez Niemców. Po zajęciu Czech przez Niemców LT-35 został przyjęty na wyposażenie armii Niemiec i oznaczony jako PzKpfw 35(t) nadał był produkowany. W 1941 w LT-35 zmodyfikowano układ napędowy.

Lekki czołg LT-35
Lekki czołg LT-35

Lekki czołg S-IIb

Czołg powstał na bazie swego poprzednika S-IIa (LT-35), zbudowano jeden prototyp w 1938. Po testach terenowych wykryto wiele wad konstrukcyjnych i ostatecznie projekt porzucono.

Lekki czołg S-IIb
Lekki czołg S-IIb

Średni czołg S-IIr/T-21

Kolejny średni czołg który stworzono na podstawie S-IIa (LT-35). Prace nad tym czołgiem trwały w latach 1936-1938 stworzono jedynie prototyp. Po kilku modyfikacjach prototyp sprzedano do Chorwacji gdzie na jego podstawie stworzono czołg Turan.

Średni czołg S-IIr/T-21
Średni czołg S-IIr/T-21
Lekki czołg SP-II-b

Wspólny projekt firm CKD i Skoda. Czołg został ukończony w 1939, nie został przyjęty na wyposażenie, wyprodukowano jedynie prototyp.

Lekki czołg SP-II-b
Lekki czołg SP-II-b
Lekki czołg S-III

Początkowo planowano wyposażenie tego pojazdu w podwozie kołowo-gąsienicowe jednak ostatecznie zrezygnowano z tego na rzecz gąsienic. S-III miał być produkowany w dwóch wersjach, bez wieżowej jako działo samobieżne i jako normalny czołg. Ostatecznie wyprodukowano tylko jeden prototyp z wieżą uzbrojoną w działo 37 mm, pojazd został przekazany czeskiej armii.

Lekki czołg S-III
Lekki czołg S-III
Średni czołg Tatra T-III

W latach 1934-1939 wyprodukowano dwa prototypy tego czołgu. Prototypy miały problem z silnikiem i układem napędowym. W 1939 problemy techniczne spowodowały zawieszenie projektu i w końcu pojazdy złomowano.

Średni czołg Tatra T-III
Średni czołg Tatra T-III
Skoda PUV-6

Dosyć oryginalna konstrukcja, zbudowana w zakładach Skoda w 1938. Pojazd był jednocześnie działem samobieżnym jak i ciągnikiem artyleryjskim. W przedniej części pojazdu, znajdowało się stanowisko do transportu działa polowego z którego można było prowadzić ostrzał bez pośrednio z pojazdu. Po inwazji Niemiec, pojazd został skonfiskowany.

Skoda PUV-6
Skoda PUV-6
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 6-cylindrowy, Skoda o mocy 120 km -LT-35
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
4-osobowa -LT-35
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -LT-35
Przednia płyta:
25 mm -LT-35
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
33 km/h -LT-35
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 37 mm -LT-35, S-III
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92 mm -LT-35
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,9 m -LT-35
Szerokość:
2,13 m -LT-35
Wysokość:
2,21 m -LT-35
Masa:
10,5 t -LT-35
***