Pancerium na facebook

TNH


Lekki czołg TNH (CKD/Praga)

Czołg TNH zmodyfikowany na potrzeby eksportu do Iranu. Pojazd produkowano w latach 1935-1937, czołg został przystosowany do użycia na pustyni. Pojazd wyposażono w wieże z kopułą obserwacyjną, sama wieża została uzbrojona w działo 37mm i KM, dodatkowy KM umieszczono w przedniej części nadwozia.

Lekki czołg TNH (CKD/Praga)
Lekki czołg TNH (CKD/Praga)

Lekki czołg TNH-Sv (CKD/Praga)

Kolejna eksportowa wersja czołgu TNH, tym razem przygotowana dla Szwecji. Gdy Czechy znalazły się pod niemiecką okupacją, czołgi TNH-Sv zostały skonfiskowane. Niemcy sprzedali licencje do Szwedzkiej firmy Scania Vabis, która rozpoczęła produkcje tych czołgów, które zostały oznaczono jako Strv m/41.

Lekki czołg TNH-Sv (CKD/Praga)
Lekki czołg TNH-Sv (CKD/Praga)

Lekki czołg LTH (CKD/Praga)

Na bazie czołgu TNH zaprojektowano czołg LTH który był produkowany w Szwajcarii. Łącznie wyprodukowano 24 czołgi, który w Szwajcarii oznaczono jak Pz.39. Zarówno uzbrojenie jak i silniki były produkcji Szwajcarskiej.

Lekki czołg LTH (CKD/Praga)
Lekki czołg LTH (CKD/Praga)
Lekki czołg LTP (CKD/Praga)

Eksportowa wersja czołgu TNH, wyprodukowana dla Peru. W 1938 wyprodukowano i dostarczono 24 czołgi LTP. Czołgi LTP były na wyposażeniu Peru do końca lat '80.

Lekki czołg LTP (CKD/Praga)
Lekki czołg LTP (CKD/Praga)
Lekki czołg LTL (CKD/Praga)

Tak jak poprzednicy czołg LTL został wyprodukowany na bazie TNH. W latach 1938-1940 wyprodukowano 21 czołgów przeznaczonych dla Łotwy.

Lekki czołg LTL (CKD/Praga)
Lekki czołg LTL (CKD/Praga)
Lekki czołg LT-38 TNHP (CKD/Praga)

Na bazie czołgów z serii TNH skonstruowano lekki czołg TNHP, który miał zastąpić przestarzałe czołgi czeskiej armii. W TNHP wykorzystano dużo podzespołów z poprzedniej serii TNH i wyposażono w 5-biegową skrzynie produkcji Praga-Wilson. Wieża została uzbrojona w działo Skoda 37 mm i pojedynczy KM, dodatkowy KM umieszczono w przedniej części nadwozia.

Lekki czołg LT-38 TNHP (CKD/Praga)
Lekki czołg LT-38 TNHP (CKD/Praga)
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy 6-cylindrowy, Praga o mocy 100 km -TNH)
(silnik benzynowy 6-cylindrowy, Skania Vabis o mocy 125 km -TNH-Sv)
(silnik diesla 6-cylindrowy, Saurer Arbon o mocy 125 km -LTH)
(silnik benzynowy 6-cylindrowy, Praga o mocy 125 km -LTP, LTL)
(silnik benzynowy 6-cylindrowy, Praga o mocy 125 km lub 150 km -TNHP)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
3-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -TNH, TNH-Sv, LTP, LTL, TNHP)
(stalowe płyty nitowane -LTH)
Przednia płyta:
(25 mm -TNH, TNH-Sv, LTP, LTL, TNHP)v (32 mm -LTH)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(41 km/h -TNH, TNHP)
(40 km/h -TNH-Sv)
(45 km/h -LTH, LTP)
(54 km/h -LTL)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 37 mm -TNH, TNH-Sv, LTP, TNHP)
(działko 24 mm -LTH)
(działko 20 mm -LTL)
Dodatkowe:
2 CKMy -wszystkie
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4,51 m -TNH, TNH-Sv, LTH)
(4,10 m -LTP)
(4,27 m -LTL)
4,64 m -TNHP)
Szerokość:
(2,08 m -TNH, TNH-Sv, LTH)
(1,95 m -LTP, LTL)
(2,13 m -TNHP)
Wysokość:
(2,30 m -TNH, TNH-Sv, LTH, LTP)
(2,10 m -LTL)
(2,18 m -TNHP)
Masa:
(8,5 t -TNH)
(10,5 t -TNH-Sv)
(7,5 t -LTH, LTP)
(9 t -TNHP)
***