Pancerium na facebook

Czołg ciężki FCM 2C


Czołg ciężki FCM 1A

Latem 1916 r. zespół inżynierów prowadzony przez Messera Jammy rozpoczął pracę nad ciężkim czołgiem, nazwanym "Char Lourd - Czołg Przelamywujący". Planowano zakończenie prac nad prototypem, pod koniec 1916 r. lecz przez opóźnienia, spowodowane przygotowywaniem układu napędowego, doprowadziły do ukończenia prac nad prototypem dopiero pod koniec 1917 r. Podczas testów terenowych czołg spisał się dobrze, lecz występowały problemy z skręcaniem. Ostatecznie zaniechano dalszych prac.

Czołg ciężki FCM 1A
Czołg ciężki FCM 1A

Czołg ciężki FCM 2C

Ciężki czołg Char 2C został zaprojektowany w zakładach FCM w 1918r. Planowano produkcje 300 maszyn na potrzeby zbliżającej się ofensywy w 1919r. lecz do końca wojny, ukończono zaledwie 10 czołgów, które osiągnęły pełną sprawność bojową w 1921 r. Potężna konstrukcja, została wyposażona w dwa silniki Mercedes(zdobyczne silniki lotnicze) każdy o mocy 180 km, potem zamienione je na potężniejsze silniki, Maybach o mocy 260 km. W czołgu wykorzystano podwójną, transmisje benzynowo-elektryczną. Czołg 2C był pierwszą konstrukcją wielo wieżową, podwozie zostało dodatkowo opancerzone, chroniąc zawieszenie składające się z sprężynowych amortyzatorów. Wieże zostały wyposażone w stroboskopowy wizjer, główna uzbrojona w działo 75 mm, tylna w 1 KM.

Czołg ciężki FCM 2C
Czołg ciężki FCM 2C

Czołg ciężki 2C Bis

W 1923 r. jeden czołg 2C został przebudowany w zakładach FCM, zmodyfikowano opancerzenie, działo 75 mm zostało zastąpione krótkolufową haubicą 155 mm. Byl to jeden z najpotężniejszych czołgów tam tych lat. W 1940 pojazd został przebudowany do swej pierwotnej formy.

Czołg ciężki 2C-bis
Czołg ciężki 2C-bis
Dane Techniczne
Napęd:
2 silniki benzynowe, 6-cylindrowe Maybach o lącznej mocy 520 km -2C, -2C Bis
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczno-elektryczna -2C, -2C Bis
Załoga:
12-osobowa -2C, 2C Bis
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
1280 l -2C
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -2C
Przednia płyta:
45 mm -2C
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
12 km/h -2C
Zasięg max:
100 km -2c
Pokonywanie rowów:
4,25 m -2C
Pokonywanie ścian:
1,70 m -2C
Kąt podjazdu:
70o -2C
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 75 mm -1A, 2C) (haubica 155 mm -2C Bis)
Dodatkowe:
3 CKmy 8 mm Hothkiss -2C
Wyamiary/masa
Dlugość:
10,27 m -2C
Szerokość:
2,95 m -2C
Wysokość:
4 m -2C
Masa:
69 t -2C
***