Pancerium na facebook

Czołgi ciężki B1


Prototyp Char B

Na żądanie generała Esteine, został opracowany nowy ciężki czołg, na podstawie wcześniejszych prac rozwojowych, prowadzonych przez firmy: Renault, Schneider, FAMH, FCM i Delaunay- Belleville. W latach 1929-1930 w zakładach Renault i FCM, zbudowano trzy prototypy tego czołgu. Pojazd otrzymał nazwę kodową "Tractor 30" później, czołg otrzymał ostateczną nazwę Char B. Trzy prototypy, były nieustannie modyfikowane i dopracowywane. Jeden z tych czołgów, nie uzbrojony lecz opancerzony, został pierwszym prototypem czołgu "B1 Ter" w 1937.

Prototyp Char B
Prototyp Char B

Czołg Char B1

Char B1 był konstrukcja opartą na bazie czołgu B. Produkcje rozpoczęto w 1935 r. wyprodukowano małą ilość tych czołgów, powodem było, powstanie nowszej wersji B1-BIS. W odróżnieniu od poprzedniego modelu B, B1 został wyposażony w grubszy pancerz, pół-automatyczne działko 47 mm umieszczone w obrotowej wieży typu APX1. Sterowanie odbywało się poprzez podwójny dyferencjał, wspierany hydrostatycznym wspomaganiem. Lekkość w manewrowaniu, sprawiała o wiele prostrzę, nakierowywanie działa 75 mm umieszczonego w kadłubie. B1 został wyposażony w zawieszeniu Holt, zmodyfikowane przez FCM i opancerzone płytami. Czołg B1 był bardzo zaawansowanym pojazdem, wyposażonym w samo-zamykające się zbiorniki paliwa, uszczelnioną elektrykę, ognioodporny magazyn amunicyjny, żyroskopowy kompas, elektryczny zapłon i awaryjny właz znajdujący się na spodzie czołgu.

Czołg Char B1
Czołg Char B1

Czołg Char BI Bis

Char BI Bis był rozwinięciem konstrukcji B1, był to podstawowy czołg ciężki francuskiej armii w roku 1940. Czołg został wyposażony w grubszy pancerz oraz w nową wieże typu APX4. Pierwsze B1 Bis, zostały wyposażone w silniki o mocy 250 km, później zamontowano mocniejsze silniki 300 km były to silniki wykorzystywane w lotnictwie, ostateczna wersja produkcyjna otrzymała silniki Renault. Późniejsza seria produkcyjna, została wyposażona w dodatkowe zbiorniki paliwa, znacznie wydłużające zasięg czołgu. Konstrukcje B1 Bis rozpoczęto w 1937 w zakładach Renault, FAMH, Saint-Chamond, Shneider i FCM, pracę prowadzono pod patronatem ARL. W 1939 również AMX dołączył do grupy produkcyjnej, czołg był bardzo potężny lecz bardzo drogi w produkcji.

Czołg Char BI Bis
Czołg Char BI Bis
Czołg Char B1 Ter

Ten ciężki czołg został opracowany na podstawie B1 Bis. Początkowo prowadzono badania na bazie czołgów B i BI zaczynając od roku 1935, ostatecznie pracę zwrócono ku B1 Bis. B1 Ter miał być wyposażony w grubszy pancerz, silnik Renault 400 km, podczas prac nad prototypem, użyto słabszego silnika o mocy 300km niż było to planowane. Działo 75 mm umieszczone w kadłubie, wyposażono w nowy mechanizm obrotowy, umożliwiający namierzanie w lewo i prawo. Zmiany miały również ulec w układzie napędowym i gąsienicach. Ostatecznie czołg pozostał w stanie prototypu.

Czołg Char B1 Ter
Czołg Char B1 Ter
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, Renault 6-cylindrowy Renault o mocy 300 km -B1 Bis
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
4-osobowa -B1, B1 Bis
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
400 l -B1 Bis
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -B1)
(stalowe płyty nitowane -B1 Bis)
(stalowe płyty nitowane -B1 Ter)
Przednia płyta:
(40 mm -B1)
(60 mm -B1 Bis)
(70 mm -B1 Ter)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
28 km/h -B1 Bis
Zasięg max:
180 km -B1 Bis
Pokonywanie rowów:
2,75 m -B1 Bis
Pokonywanie ścian:
1 m -B1 Bis
Kąt podjazdu:
90o -B1 Bis
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm i 47 mm -B1, B1 Bis, B1 Ter
Dodatkowe:
2 CKmy 7,5 mm Hothkiss
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,37 m -B1 Bis
Szerokość:
2,50 m -B1 Bis
Wysokość:
2,79 m -B1 Bis
Masa:
(25 t -B)
(30 t -BI)
(31,5 t -BI-BIS)
(35 t -BI-TER)
***