Pancerium na facebook

D1, D2 i D3


Czołg Char NC Modifie

Pojedynczy NC I został zmodyfikowany, na potrzeby tworzenia czołgu DI.

Czołg Char NC Modifie
Czołg Char NC Modifie

Czołg średni Char DI

Czołg średni DI opracowany przez Renault, powstał na potrzeby programu modernizacji na rok 1926, był używany w latach 1931-1940. DI jako pierwszy francuski czołg otrzymał odlewaną wieże i działko długolufowe 47 mm z pociskami przeciw pancernymi. Podwozie oparto na 14 małych kołach nośnych na każdy bok, zawieszenie oparto na bazie czołgu NC, po trzy amortyzatory sprężynowe (pionowe), wspomagane hydro-pneumatycznymi pochłaniaczami drgań.
Zawieszenie było chronione przez dodatkowe płyty pancerne. Nowością w konstrukcji była odlewana wieża, reszta kadłuba była składana na nitach. Tylne koła napędowe, wprawiał w ruch układ napędowy, za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni, pojazd wyposażono w dyferencjał. DI został wyposażony w zestaw radiowy i dużą antenę umieszczoną z tyłu pojazdu. Pojazd cechował się dobrą widocznością, lecz był problematyczny w eksploatacji jak i podatny na awarie, oraz wyposażony w slaby silnik.

Czołg średni Char DI
Czołg średni Char DI

Czołg średni Char DI (ST2)

Zmodyfikowana wersja DI, wyposażona w wieże typu FT, uzbrojona w działko 37 mm.

Czołg średni Char DI (ST2)
Czołg średni Char DI (ST2)
Prototypy czołgu D2
Prototyp I czołgu D2
Prototyp I czołgu D2

Zbudowano dwa prototypu czołgu średniego Char D2, Pierwszy prototyp wyposażony w wieże typu FT, drugi w wieże typu APX.

Prototyp II czołgu D2
Prototyp II czołgu D2
Czołg średni Char D2

Czołg D2, był średnim czołgiem wsparcia piechoty, opracowanym na bazie DI. Został wyposażony w grubszy pancerz, oraz potężniejszy silnik. Prototyp skonstruowano w 1932, konstrukcje seryjną rozpoczęto w zakładach "Renault" w 1934. Dodatkowo w między czasie, Renault skonstruował, dwa prototypy wyposażone w silniki diesla, żaden z nich nie został zaakceptowany.
D2 wyposażono w odlewaną wieże typu APX. Podwozie zostało z lekka odnowione, dodano nowsze zawieszenie, oparte na trzech amortyzatorach sprężynowych (kolumny) z każdego boku, wspomaganych hydro-pneumatycznymi pochłaniaczami drgań. Układ napędowy również został odświeżony, wprowadzono kilka poprawek. Ostatecznie, zamówienie na czołg D2, zostało skrócone do 50 maszyn, było to spowodowane, powstaniem nowszego czołgu Somua.

Czołg średni Char D2
Czołg średni Char D2
Czołg średni Char D3

W 1926 na potrzeby operacji kolonialnych, rozpoczęto przygotowywanie nowego czołgu. Prototyp był bazowany na czołgu D1, pracę ukończono w 1932. Największy nacisk położono na możliwości trakcyjne i szybkość pojazdu. Ostatecznie po kilku nie udanych testach, projekt porzucono.

Czołg średni Char D3
Czołg średni Char D3
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 4-cylindrowy Renault o mocy 74 km -D1)
(silnik benzynowy, 8-cylindrowy Renault o mocy 150 km -D2)
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Renault o mocy 120 km -D3)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
3-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(165 l -D1)
(351 l -D2)
Opancerzenie
Typ:
(odlew wieży, stalowe płyty nitowane -D1, D2)
(stalowe płyty -D3)
Przednia płyta:
(40 mm -D1, D2)
(22 mm -D3)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(18 km/h -D1)
(23 km/h -D2)
Zasięg max:
(90 km -D1)
(100 km -D2)
Pokonywanie rowów:
2,20 m -D1 -D2
Pokonywanie ścian:
(1,10 m -D1)
(0,80 m -D2)
Kąt podjazdu:
50o -D1, D2
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 47 mm SA 34 -DI, D2, D3)
(działko krótko-lufowe 37 mm -ST2)
Dodatkowe:
2 CKMy 7,5 mm -DI, D2, D3
Wyamiary/masa
Dlugość:
(5,77 m z ogonem -DI, ST2)
(5,46 m -D2)
(5 m -D3)
Szerokość:
(2,16 m -DI, ST2)
(2,66 m -D2)
(2,13 m -D3
Wysokość:
(2,38 m -DI, ST2)
(2,22 m -D2)
(2,30 m -D3)
Masa:
(14 t -DI, ST2)
(19.7 t -D2)
(10,1 t -D3)
***