Pancerium na facebook

Czołgi G1


W 1936 ruszył projekt wdrążenia nowego czołgu na miejsce starzejącego się D2. Nowy czołg miał ważyć do 20 ton, rozwijać prędkość 40 km/h, być opancerzonym jak czołg BI-bis, dysponować obrotową wieżą, uzbrojoną w działo SA 35 47mm oraz armatę 75 mm zamontowaną w kadłubie. Do projektu przystąpiły firmy: Baudet Donon Rousel, Fouga, Renault, Lorraine i SEAM.

Czołg G1B

Czołg powstał na bazie średniego czołgu B1, konstruowany przez firmę „Baudet Donon Rousel„ tak jak on miał mieć wysoko osadzone gąsienice z siedmioma kołami nośnymi na każdy bok. Ten prototyp miał być najcięższym ze wszystkich czołgów G1, ponad 28 ton. Planowano przystosować czołg do pełnego zanurzenia, umożliwiającego przekraczanie dna rzek. Czołg miał być napędzany silnikiem Potez 320 km. Początkowo uzbrojenie miało składać się z 75 mm działa w kadłubie i 47 mm działa w wieży. W 1938 r. wprowadzono zmiany w projekcie: mocniejszy silnik 350 km, działo 75 mm w wieży, zmiany spowodowały zwiększenie gabarytów jak i ciężaru pojazdu do ponad 37 ton. Prototyp nie został dokończony.

Czołg G1B
Prawdopodobny wygląd czołgu G1B

Czołg G1F

Czołg konstruowany przez firmę „Fouga” prototyp oparty na czołgu B1. Planowano zastosowanie brytyjskich części min. Skrzyni biegów Wilson i gąsienic Carden-Loyd. Czołg miał być uzbrojony w działo 75 mm umieszczone w wieży, wagę pojazdu szacowano na 35 ton.

Czołg G1L

Projekt firmy Lorraine został oparty na bazie czołgu wsparcia piechoty z 1933. Czołg miał znakomite właściwości trakcyjne lecz był za mały by pomieścić działo 75 mm. Uzbrojenie zredukowano do działa 47 mm. Planowano wyposażyć czołg w silnik Hispano-Suiza 230 km, gąsienice Carden-Loyd. W 1938 r. powstała makieta czołgu G1L w 1939 zmieniono projekt by pomieścił działo 75 mm i mocniejszy silnik 450 km, spowodowało to zwiększenie ciężaru do 35 ton. Projekt został zawieszony w 1939.

Czołg G1L
Prawdopodobny wygląd czołgu G1L
Czołg G1R

Początkowo projekt firmy Renault bazował na czołgu R35. Miał odlewany kadłub i wieże, silnik o mocy 350 km, zawieszenie oparte na dwunastu kołach nośnych, amortyzatory sprężynowe. Początkowo planowano uzbroić G1R w działo długolufowe 47 mm SA 35. Później postanowiono o przezbrojenie czołgu w działo 75 mm, do tego zmodyfikowano wieże. W 1939 czołg został wyposażony w stabilizator działa i telemetryczny dalmierz, waga pojazdu zwiększyła się z 24 do 30 ton. Pod koniec 1939 Char G1R był jedynym czołgiem który miał wejść do produkcji seryjnej. Po inwazji Niemiec projekt został wstrzymany.

Czołg G1R
Czołg G1R
Czołg G1P

Projekt firmy SEAM, G1P litera P od nazwiska inż. Poniatowskiego który był głównym konstruktorem tego czołgu. W 1936 prototyp nadal nie jest uzbrojony. Zamontowana owalna wieżyczka z dużymi wizjerami, jest atrapą wieży która ma być uzbrojona w działo 47 mm w kadłubie planowane jest umieszczenie działa 75 mm. Silnik o mocy 120 km rozpędza ważący 23 tony pojazd do 14 km/h. Później napęd zostaje zastąpiony mocniejszym silnikiem 280 km. W 1939 projekt zostaje anulowany.

Czołg G1P
Czołg G1P
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy o mocy 350 km -G1B)
(silnik benzynowy o mocy 450 km -G1L)
(silnik benzynowy o mocy 320 km -G1R)
(silnik benzynowy o mocy 280 km -G1P)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
(mechaniczna -G1F, G1L)
(elektryczna -G1R, G1P)
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
520 l -G1R
Opancerzenie
Typ:
(odlew kadłuba i wieży, stalowe płyty spawane -G1R)
(stalowe płyty spawane -G1P)
Przednia płyta:
(60 mm -G1R)
(57mm -G1P)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(40 km/h -G1R)
(20 km/h -G1P)
Zasięg max:
200 km -G1P
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 47 mm lub 75 mm
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,25 m -G1P
Szerokość:
2,36 m
Wysokość:
2,5 m
Masa:
(37,5 t -G1B)
(35 t -G1F)
(35 t -G1R)
(35 t -G1P)
***