Pancerium na facebook

Czołg średni Somua


Czołg średni S-35 Somua

Ten kawaleryjski czołg, był jednym z najnowocześniejszych czołgów średnich swoich czasów. Po raz pierwszy w konstrukcji czołgu, zastosowano odlewany kadłub i wieże. Początkowo oznaczony jako "AMC SOMUA, type AC3" później przemianowany na "Char SOMUA modele 1935-S". Somua był napędzany silnikiem benzynowym V-8, sterowanie odbyła się za pośrednictwem podwójnego dyferencjału, wieże wyposażono w napęd elektryczny. Czołg poruszał się na dziewięciu kołach nośnych z każdej strony, zawieszenie oparto na półeliptycznych resorach, całość opancerzona bocznymi płytami. Wiele z tych pojazdów, zostało przechwyconych przez Niemców, później Włosi byli zaopatrywani w zdobyczne Somua.

Czołg średni S-35 Somua
Czołg średni S-35 Somua

Czołg średni S-40 Somua

Główne różnicy pomiędzy S-40 a jego poprzednikiem to: uproszczony kadłub (miało to na celu zmniejszenie kosztów produkcyjnych), mocniejszy silnik 220 km, poprawione koła przednie, nowa wieża typu ARL 2C. Produkcje seryjną planowano na 1940.

Czołg średni S-40 Somua
Czołg średni S-40 Somua
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 8-cylindrowy Somua o mocy 190 KM -S-35) (silnik benzynowy, 8-cylindrowy Somua o mocy 220 KM -S-40, SAu 40)
Trakcja:
gąsienicowa -oba modele
Transmisja:
mechaniczna -oba modele
Załoga:
3-osobowa -oba modele
Radiostacja:
działo 47 mm -oba modele
Zapas paliwa:
400 l -S-35
Opancerzenie
Typ:
odlew kadłuba i wieży, stalowe płyty spawane -S-35
Przednia płyta:
40 mm -S-35
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h -S-35
Zasięg max:
230 km -S-35
Pokonywanie rowów:
2,35 m -S-35
Pokonywanie ścian:
0,50 m -S-35
Kąt podjazdu:
65 o -S-35
Uzbrojenie
Podstawowe:
CKM 7,5 mm Hothkiss -oba modele
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,38 m -S-35
Szerokość:
2,12 m -S-35
Wysokość:
2,62 m -S-35
Masa:
19,5 t -S-35
***