Pancerium na facebook

R-35 i R-40


Lekki czołg R-35

Lekki czołg wsparcia piechoty Renault R-35 został opracowany na potrzeby modernizacji armii na rok 1933. Jednoosobowa wieża, została uzbrojona w krótkolufowe działko 37 mm. W podwoziu, zastosowano rozwiązania znane z innych czołgów Renault min. koła nośne, umieszczone w wahaczach nożycowych i dyferencjał. Zawieszenie oparto na bazie, pionowych amortyzatorów sprężynowych. Ostatnie modele, były wyposażane w długolufowe działka 37 mm, pojazdy te przenumerowano na R-40. Czołg R-35 był najliczniejszym czołgiem Francji, wyprodukowano ponad 2000 maszyn. Pojazd eksportowano do Polski, Turcji, Rumuni i Jugosławii. Niemcy używali zdobyczne R-35, wiele tych pojazdów przerobiono na ciągniki artyleryjskie.

Lekki czołg R-35
Lekki czołg R-35

Lekki czołg R-35 transporter faszyn

Czołg przystosowano do transportowania faszyn(powiązane ze sobą cienkie gałęzie), poprzez dodanie wysokiej ramy nad nadwoziem. Rama umożliwiała transport i zrzut faszyn. Zaledwie kilka tych czołgów, było w użyciu.

Lekki czołg R-35 transporter faszyn
Lekki czołg R-35 transporter faszyn
Lekki czołg R-35 FCM

Wersja R-35 wyposażona w eksperymentalną wieże produkcji FCM. Skonstruowano dwa prototypy wyposażone w wieże FCM, pierwszy na standardowym podwoziu drugi na zmodyfikowanym.

Lekki czołg R-35 FCM
Lekki czołg R-35 FCM
Lekki czołg R-40

Rozwinięcie konstrukcji R-35, pojazd otrzymał nowe podwozie składające się z 14 kół nosnych na bok. Testy przeprowadzono w 1938 r. które zakończyły się powodzeniem. Czołg miał zastąpić R-35 w 1940.

Lekki czołg R-40
Lekki czołg R-40
Lekki czołg R-40 AMX

Pojazd skonstruowano na bazie R-35. AMX zastosował nowe podwozie, tym razem zamiast wahaczy nożycowych, zastosowano 12 małych kół nośnych po każdej stronie. Zawieszenie oparto na sześciu pionowych amortyzatorach sprężynowych. Podsumowując, podwozie sprawowało się lepiej w trudnym terenie niż to stosowane przez Renault.

Lekki czołg R-40 AMX
Lekki czołg R-40 AMX
Trały przeciwminowe

Czołgi R-35 i R-40 były wyposażane w trały przeciwminowe. Urządzenia były montowane z przodu czołgu co umożliwiało tworzenie korytarzy na polach minowych.

Trały przeciwminowe
Trały przeciwminowe
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, 4-cylindrowy Renault o mocy 85 km -oba modele
Trakcja:
gąsienicowa -oba modele
Transmisja:
mechaniczna -oba modele
Załoga:
2-osobowa -oba modele
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
166 l -R-35
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty -oba modele
Przednia płyta:
40 mm -oba modele
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
20 km/h -oba modele
Zasięg max:
130 km -oba modele
Pokonywanie rowów:
1,80 m -oba modele
Pokonywanie ścian:
0,80 m -oba modele
Kąt podjazdu:
75o -oba modele
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 37 mm SA 18 -oba modele
Dodatkowe:
CKM 7,5 mm Hothkiss -oba modele
Wyamiary/masa
Dlugość:
4 m -oba modele
Szerokość:
1,87 m -oba modele
Wysokość:
2,13 m -oba modele
Masa:
10,6 t -R-35
***