Pancerium na facebook

Czołg Renault FT-17


Prace nad tym lekkim czołgiem rozpoczęto w 1916 r. przez Louis Renault sama koncepcja tego nowoczesnego jak na ówczesne lata pojazdu została opracowana przez Rodolphe Ernst-Metzmaier. Początkowo Renault miał problemy z zainteresowaniem wojska swym lekkim czołgiem, spowodowane to było powstawaniem konkurencyjnych modeli Shneider C.A 1 i St. Chamond M-16 uważano że tak mało gabarytowy pojazd nie sprosta ówczesnemu polu walki, jednak potrzeba lekkiego czołgu wsparcia piechoty dała szanse Renault na wdrążenie swojego projektu.

W lutym 1917 r. prototyp FT-17 przeszedł pomyślnie testy i w marcu 1917 r. zostało złożone zamówieni na 150 maszyn. Pojazd ten miał rewolucyjną budowę jak na swoje czasy, podwozie gąsienicowe było umieszczone po bokach kadłuba, silnik umiejscowiony z tyłu o mocy 35 km rozpędzał pojazd do 8 km/h, załoga składała się z 2 osób dowódca - strzelec zajmował stanowisko pośrodku czołgu mając dostęp do obrotowej wieży uzbrojonej w działo 37 mm lub KM 8 mm, kierowca znajdował się z przodu. By poprawić pokonywanie okopów i transzei z tyłu pojazdu zamontowano stalowe płozy przypominające ogon.

Czołg Renault FT-17
Czołg Renault FT-17

W 1917 zbudowano zaledwie 84 FT-17 lecz do końca wojna aż 2,697 szt. po raz pierwszy zostały użyte 3 maja 1918 r. był to najpopularniejszy czołg I wojny światowej. Po za standartowymi FT-17 z działem lub KM produkowano min. FT 75 BS uzbrojony w 75 mm armatę i TSF pojazd dowódcy , ogółem całość wyprodukowanych czołgów na bazie FT-17 może wynosić 4.000 szt. Eksportowany do wielu krajów min. do Polski gdzie trafiło 120 FT-17, był też wysyłany do Rosji, po wojnie domowej, skopiowany i produkowany jako MS-1. W USA produkowany na podstawie licencji jako czołg M1917.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, 4-cylindrowy Renault o mocy 35 KM
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
2-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
100 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
22 mm
Boczne płyty:
Tyłna płyta:
Górna płyta:
Dołna płyta:
Wieża/nadbudowa:
Osiągi
Prędkość max:
8 km/h
Zasięg max:
48 km
Pokonywanie rowów:
1.30m, 1.80m z ogonem
Pokonywanie ścian:
0,6 m
Kąt podjazdu:
45o
Uzbrojenie
Podstawowe:
Działo krótkolufowe SA18 37 mm lub KM 8 mm Hotchkiss
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,95 m z ogonem
Szerokość:
1,73 m
Wysokość:
2,13 m
Masa:
6,7 ton
***