Pancerium na facebook

Japońskie pojazdy pancerne 1919-1938

Pancerium czołgi

Pierwszymi czołgami na wyposażeniu Japonii były brytyjskie Mk V i Francuskie FT-17 znane jako KO. W 1925 powstały dwie firmy zajmujące się opracowywaniem i wdrążaniem broni pancernej, jedna z nich była połączona z wojskową placówką Chiba. W tym samym roku rozpoczęto opracowywanie czołgów rodzimej produkcji.

Pierwszy czołg wyprodukowany na terenie Japonii w 1927 został nazwany „eksperymentalny ciężki czołg I” bardzo oryginalna konstrukcja dobrze opancerzona i uzbrojona niestety nie pozbawiona wad. Czołg ten był następnie przebudowany wzorowano się na koncepcji czołgu wielowieżowego. Drugi czołg właściwie przebudowany pierwszy został ukończony w 1930. Dalsze pracę nad czołgiem wielowieżowym doprowadziły do budowy nowego czołgu ciężkiego Type-91 w 1932 i Type-95 w 1935. Ostatecznie czołgi wielowieżowe odeszły w niepamięć na rzecz lżejszych i tańszych konstrukcji.

W międzyczasie kupiono kilka zagranicznych czołgów, były to: brytyjskie Vickers Mark C, Vickers SIX-TON i tankietka Carden-Loyd oraz francuskie Renault NC nazwane przez Japończyków OTSU. Na bazie Mark C został stworzony lekki ośmiu tonowy czołg który doprowadził do postania średniego czołgu Type-89 w 1931.

Mniejsze pojazdy również interesowały japońskich wojskowych, takimi pojazdami były tankietki. Pierwsza tankietka powstała w 1934 Type-94 w roku 1936 wyprodukowano jej zmodyfikowaną odmianę. Dalsze pracę doprowadziły do powstania ciężkiej tankietki Type-97 TE-KE.

Na potrzeby kawalerii stworzono czołg pościgowy Type-92, w międzyczasie Mitsubishi opracował lekki czołg Type-95 HA-GO w 1935 w latach późniejszy HA-GO był jednym z najpopularniejszych czołgów lekkich w Japonii. Na bazie HA-GO stworzono zmodyfikowaną wersję czołgu Type-98 KE-NI który w następnych latach był przebudowywany.

W latach 30. Stworzono dwa nowe czołgi średnie CHI-NI i CHI-HA które były konkurencyjnymi konstrukcjami. Ostatecznie wybrano cięższego CHI-HA w wersji produkcyjnej znany jako Type-97 CHI-HA. Na bazie tego czołgu stworzono kilka pojazdów specjalnych, były to: czołg dowódczy SHI-KI, czołg techniczny SE-RI oraz czołg rozminowujący.

Pod koniec lat 20. stworzono prototyp czołgu pływającego z trakcją kołowo-gąsienicową Type-1, który następnie został przebudowany do Type-2. W latach następnych, postały amfibie SR-I, SR-II i SR-III. SR-I był zmodyfikowaną wersją tankietki, SR-II był to już zupełnie nowy pojazd pływający, ostatnim pojazdem seryjnym został SR-III wyprodukowany w 1939. Dalsze pracę nad czołgami pływającymi, zostaną rozpoczęte w trakcie II Wojny Światowej.

***