Pancerium na facebook

Czołgi CHI-NI i CHI-HA


Czołg średni CHI-NI

Czołg opracowany w 1936 był rywalem cięższego czołgu CHI-HA. W tych czasach dowództwo preferowało tańszy i lżejszy CHI-NI niż droższy odpowiednik CHI-HA. Jeden prototyp został zbudowany w 1937 i pomyślnie przetestowany.
Lecz gdy rozpoczęła się wojna Chińsko-Japońska do seryjnej produkcji wybrano cięższy czołg CHI-HA. CHI-NI poruszał się na 16 kołach nośnych pogrupowanych w pary, całość była amortyzowana przez pionowe amortyzatory sprężynowe. Czołg był wyposażony w jedno miejscową wieże uzbrojoną w działo, dodatkowym uzbrojeniem był KM umieszczony z przodu nadwozia.

Czołg średni CHI-NI
Czołg średni CHI-NI

Czołg średni Type-97 CHI-HA

Konkurent czołgu CHI-NI, który ostatecznie wszedł do produkcji seryjnej w 1937. Głównym producentem był Mitsubishi. Czołg był zbliżoną konstrukcją do lżejszego odpowiednika Type-95 HA-GO, jednak dysponował mocniejszym silnikiem i uzbrojeniem oraz grubszym pancerzem. Pojazd poruszał się na 12 podwójnych kołach. Poziome resory śrubowe amortyzowały cztery koła po środku z obu stron i ukośne resory śrubowe które amortyzowały koła skrajne. Czołg został wyposażony w ośmio-biegową skrzynie i wewnętrzną komunikację. CHI-HA był jednym z najlepszych japońskich czołgów średnich z okresu przed II WŚ.

Czołg średni Type-97 CHI-HA
Czołg średni Type-97 CHI-HA

Czołg dowódczy SHI-KI

Pojazd powstał na bazie średniego czołgu CHI-HA. Pojazd został uzbrojony w działo 57mm w wieży i działo 37mm w nadwoziu. W SHI-KI zmodyfikowano łączność, optykę i wyposażenie załogi. Wieża została wyposażona w owalną antenę radiową zamontowaną dookoła wieży.

Czołg dowódczy SHI-KI
Czołg dowódczy SHI-KI
Czołg techniczny SE-RI

SE-RI został zaprojektowany do ściągania uszkodzonych pojazdów. Pojazd powstał na bazie czołgu średniego CHI-HA w zakładach Mitsubishi. Sam osprzęt składał się z zamontowanego z tyłu dźwigu który umożliwiał podnoszenie uszkodzonego pojazdu, holowanie odbywało się za pomocą stalowych lin. Wieża o stożkowym kształcie został uzbrojona w pojedynczy KM, drugi KM znajdował się w nadwoziu.

Czołg techniczny SE-RI
Czołg techniczny SE-RI
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy 6-cylindrowy o mocy 135 km -CHI-NI)
(silnik diesla 12-cylindrowy, Mitsubishi o mocy 170 km -CHI-HA, SHI-KI)
(silnik diesla 12-cylindrowy, Mitsubishi o mocy 240 km -SE-RI)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(3 osobowa -CHI-NI)
(4 osobowa -CHI-HA, SHI-KI, SE-RI)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty -wszystkie
Przednia płyta:
25 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(29 km/h -CHI-NI)
(37 km/h -CHI-HA)
Zasięg max:
210 km -CHI-HA
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 57 mm -CHI-NI, CHI-HA, SHI-KI)
(1 KM 7,7 mm -SE-RI)
Dodatkowe:
(2 CKMy 7,7 mm -CHI-HA)
(1 CKM 7,7 mm -CHI-NI, SE-RI)
(działo 37 mm -SHI-KI)
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,48 m -CHI-HA, SE-RI
Szerokość:
2,33 m -CHI-HA, SE-RI
Wysokość:
2,23 m -CHI-HA, SE-RI
Masa:
(9,8 t -CHI-NI)
(15 t -CHI-HA)
(15,4 t -SE-RI)
***