Pancerium na facebook

Lekkie czołgi Type-95-98


Lekki czołg Type-95 HA-GO

Jeden z najbardziej udanych japońskich czołgów z przed II Wojny Światowej. Pojazd powstał w 1933, bardzo szybko został przyjęty na wyposażenie. Type-95 był wyposażony w pełno obrotową wieże uzbrojoną w działo i karabin maszynowy. Dodatkowy KM został zamontowany w przedniej części nadwozia. Konstrukcja czołgu była nitowana i w niektórych miejscach spawana.
Czołg poruszał się na ośmiu kołach nośnych pogrupowanych w pary i amortyzowanych przez sprężyny. Do napędzania pojazdu zastosowano nowoczesny silnik diesla, który zapewniał dobrą mobilność pojazdu. Czołg był produkowany aż do 1942 głównie w zakładach Mitsubishi.

Czołg Type-95 HA-GO
Czołg Type-95 HA-GO

Lekki czołg Type-95 HA-GO (mod.)

By poprawić mobilność czołgu w trudnym terenie, zastosowano nowy system parowania kół. Ostatecznie zmodyfikowane zawieszenie nie weszło do seryjnej produkcji. Możliwe że kilka czołgów wyposażonych w to zawieszenie było użytych w Mandżurii.

Czołg Type-95 HA-GO (mod.)
Czołg Type-95 HA-GO (mod.)

Lekki czołg Type-98-A KE-NI

Znacznie zmodyfikowana wersja Type-95, planowano produkcje z dwoma różnymi zawieszeniami. Pojazd poruszał się na 12 kołach pogrupowanych w pary i amortyzowanych przez wewnętrzne amortyzatory sprężynowe. Czołg otrzymał grubszy pancerz i mocniejszy wysokoprężny silnik diesla. W konstrukcji czołgu coraz częściej używano spawu. KE-NI trafił do produkcji seryjnej w 1942 ogółem wyprodukowano 200 maszyn.

Czołg Type-98-A KE-NI
Czołg Type-98-A KE-NI
Lekki czołg Type-98-B KE-NI

Eksperymentalna wersja Type-98 wyposażona w zawieszenie typu Christie. Pojazd poruszał się na ośmiu dużych kołach nośnych, amortyzowanych przez resory. Powstał jedynie prototyp.

Czołg Type-98-B KE-NI
Czołg Type-98-B KE-NI
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik diesla 6-cylindrowy o mocy 110 km -Type-95)
(silnik diesla 6-cylindrowy o mocy 150 km -Type-98 A-B)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
3-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty -Type-95)
(stalowe płyty -Type-98)
Przednia płyta:
(12 mm -Type-95)
(16 mm -Type-98)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(40 km/h -Type-95)
(49 km/h -Type-98 A)
Zasięg max:
200 km Type-95
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 37 mm -Wszystkie
Dodatkowe:
działko 37 mm -Wszystkie
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4,38 m -Type-95)
(4,10 m -Type-98 A)
Szerokość:
(2,06 m -Type-95)
(2,12 m -Type-98 A)
Wysokość:
(2,18 m -Type-95)
(1,81 m -Type-98 A)
Masa:
(7,4 t -Type-95)
(7,2 t -Type-98 A)
***