Pancerium na facebook

Niemieckie pojazdy pancerne 1919-1938

Pancerium czołgi

Po zakończeniu I Wojny Światowej, na mocy traktatu wersalskiego Niemcy zostały pozbawione broni pancernej i możliwości opracowywania takowej broni w przyszłości, co nie bawem miało się zmienić. W latach 20. Pomiędzy Niemcami a ZSRR zostaje zawarte tajne porozumienie o rozwój broni w tym czołgów. Na terenie ZSRR w okolicach Kazania powstaje ośrodek rozwojowo szkoleniowy „KAMA” wszystkie pracę nad czołgami będą oficjalnie podawane jako pracę nad maszynami rolniczymi.

W latach 1926-1929, powstają pierwsze prototypy czołgów. Nad pojazdami pracują następujące firmy: Rheinmetall-Borsig, MAN, Daimler Benz i Krupp. Czołgi z powodów bezpieczeństwa są nazywane leichte traktor (lekki traktor) i grosstraktor (ciężki traktor) do lat 30 będą trwały pracę nad tymi pojazdami.

Od 1932 Niemcy rozpoczynają zbrojenia, początkowo pod przykryciem, to się zmieni gdy do władzy dojdzie Adolf Hitler. W 1935 zostają utworzenie trzy dywizje pancerne wyposażone w czołgi Panzer PzKpfw I i II, jeszcze przez kilka lat lekkie czołgi będą dominować w wojsku Niemieckim. W latach trzydziestych trwają pracę nad czołgami średnimi typu PzKpfw III i IV w miedzy czasie powstaje kilka czołgów Nbfz, które bardziej nadają się do filmów propagandowych niż do czynnej służby.

Podczas wojny domowej w Hiszpanii Niemcy zaopatrywali nacjonalistów w czołgi PzKpfw I. Wojna ta miała wpływ na rozwój czołgów w ZSRR o czym niedługo przekonają się Niemcy. Na początku 1939 zostaje zajęta Czechosłowacja, Niemcy zyskują na tym, nowe czołgi typu 35 i 38 T, później na podwoziach tych czołgów, będą budowane działa samobieżne i niszczyciele czołgów.

***