Pancerium na facebook

Czołg lekki PzKpfw I


Czołg lekki PzKpfw I Ausf A i Ausf B

W 1932 rozpoczęto przetarg na lekki czołg (do 5 ton), zamówienie otrzymały firmy, Rheinmetall, Krupp, Henschel, MAN i Daimler Benz. Prace oparto na wcześniejszych doświadczeniach z pojazdami "Grosstraktor" i Szwedzką firmą Landsverk.
W między czasie by przyśpieszyć prace, kupiono od ZSRR podwozie od Brytyjskiej tankietki Carden Loyd Mk.IV. By ukryć fakt budowy czołgu, projekt nazwano (Landwirtschaftlicher Schlepper / LaS - ciągnik rolniczy). W 1933 firmy dostarczyły prototypy które były bardzo podobne, ostatecznie zaaprobowano pojazd firmy Krupp.
Do lata 1933, intensywnie testowano pięć prototypów, później zdecydowano o użyciu nadwozia i wieży firmy Daimler-Benz. Na początku 1934 "ciągnik" przemianowano na PzKpfw I Ausf A, już w lutym rozpoczęto seryjną produkcje.

Czołg lekki PzKpfw I Ausf A
Czołg lekki PzKpfw I Ausf A

Panzer I był produkowany początkowo w dwóch odmianach: Ausf A 1934 i Ausf B 1935. Oba modele były produkowane w zakładach Henschel, MAN, Krupp-Gruson i Daimler-Benz. Ausf A dysponował silnikiem Krupp 57 km, silnik ten cechował się awaryjnością, dlatego już w 1936 Ausf A przestano produkować. Ausf B dysponował silnikiem Maybach o mocy 100 km, pojazd produkowano aż do lata 1937.

Czołg lekki PzKpfw I Ausf B
Czołg lekki PzKpfw I Ausf B

Oba pojazdy były niemal identyczne, jedynie Ausf B dysponował dodatkową parą kół nośnych. Uzbrojenie składało się z dwóch KMów 7,92 mm umieszczonych w wieży. Pojazd używano do szkolenia załóg i jako pojazd rozpoznawczy. Panzer I był eksportowany do Hiszpanii gdzie wziął udział w wojnie domowej, kolejnym odbiorcą była Bulgaria.

PzKpfw I Ohne Afbau - Pojazd naprawczy

Na bazie PzKpfw I Ausf B został stworzony pojazd naprawczy. Pojazd został pozbawiony wieży, reszta czołgu została przystosowana do obsługi technicznej innych czołgów. Pojazd był używany do połowy 1941 r. ale już w 1940 pojazdy tego typu były przystosowywane do szkolenia załóg.

PzKpfw I Ohne Afbau - Pojazd naprawczy
PzKpfw I Ohne Afbau - Pojazd naprawczy

PzKpfw I Czołg dowódczy

Pojazd oparto na wersji Ausf B, obrotowa wieża została zastąpiona nadbudową (z kopułą obserwacyjną), wyposażoną w osprzęt radiowy.

PzKpfw I Czołg dowódczy
PzKpfw I Czołg dowódczy
PzKpfw I Munitionsschlepper - transporter amunicji

By zapewnić regularne dostawy amunicji atakującym czołgom, przystosowano PzKpfw I do transportowania amunicji. Pojazd został pozbawiony więzy, otwór zabudowano płytą pancerną wyposażoną we właz. Większość wolnej przestrzeni zamieniono na magazyn. Pojazd był na wyposażeniu podczas kampanii w Francji i Polsce.

PzKpfw I transporter amunicji
PzKpfw I transporter amunicji
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, Krupp 57 km -Ausf A)
(silnik benzynowy, Maybach 100 km -Ausf B)
Trakcja:
gąsienicowa -wszsystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszsystkie
Załoga:
2 osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(144 l -Ausf A)
(146 l -Ausf B)
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty -wszystkie
Przednia płyta:
7-13 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(37 km/h -Ausf A)
(40 km/h -Ausf B, dowódczy)
Zasięg max:
(140 km -Ausf A)
(170 km -Ausf B, dowódczy)
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(2 CKMy 7,92 mm -Ausf A, B)
(1 CKM 7,92 mm -Ausf B dowódczy)
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4,02 m -Ausf A)
(4,42 m -Ausf B, dowódczy)
Szerokość:
(2,06 m -wszystkie modele)
(1,35 m -ohne Aufbau) (1,40 m -Munition)
Wysokość:
1,72 m -Ausf A, B
Masa:
(5,3 t -Ausf A)
(4 t -ohne Afbau)
(5,9 t -Ausf B, Kleiner)
(5 t -Munition)
***