Pancerium na facebook

Czołg lekki PzKpfw II


Czołg lekki PzKpfw II Ausf a1 a2 a3 (Sd Kfz 121)

PZ Kpfw II został stworzony do wsparcia PZ Kpfw I. W 1934 rozpoczęto przetarg na budowę nowego czołgu o wadzę do 10 ton. Do przetargu przystąpiły firmy: MAN, Daimler-Benz i KRUPP.
Od konstruktorów wymagano stworzenia pojazdu zdolnego do przenoszenia działka 20 mm, mogącego strzelać zarówno amunicją odłamkową jak i przeciw pancerną. Prototyp został stworzony w bardzo krótkim czasie, pracę rozpoczęto latem 1934 a już jesienią 1935 prototyp był gotowy. Pierwszy prototyp wyprodukowany w zakładach KRUPP był bazowany na zmodyfikowanym podwoziu L.K.A. II. Po pierwszych testach, stwierdzono sporo wad konstrukcyjnych. By temu zaradzić do dalszych prac rozwojowych zamówiono aż 25 maszyn.

Czołg lekki PzKpfw II prototyp KRUPPa
Czołg lekki PzKpfw II prototyp KRUPPa

W trakcie produkcji wprowadzono kilka poprawek:

Ausf a1 użyto odlewanych ze stali kół napędowych.
Ausf a2 zastosowano ognioochronną przegrodę pomiędzy silnikiem a kabiną załogi.
Ausf a3 zainstalowano większy radiator oraz usprawniono amortyzatory.

Czołg lekki PzKpfw II Ausf a1 a2 a3
Czołg lekki PzKpfw II Ausf a1 a2 a3

Pierwsze Panzer II trafiły do jednostek pancernych wiosną 1936. Początkowo były na wyposażeniu dowódców, później już formowano z nich całe plutony. Podczas walk na terenie Polski te pojazdy były głównie używane do wsparcia piechoty. Podczas walk na terenie ZSRR Panzer 2 był już używany głównie do rekonesansu i ochrony tyłów. Planowano wycofanie Panzer II pod koniec 1943 lecz pozostał w użyciu do końca wojny.

Czołg lekki PzKpfw II Ausf B (Sd Kfz 121)

Czołg powstał na bazie Ausf a3. Główną zmianą było wydłużenie podwozia, zastosowanie grubszego pancerza i mocniejszego silnika. Dodatkowo zmodyfikowano zawieszenie i usprawniono system wentylacji.

Czołg lekki PzKpfw II Ausf B
Czołg lekki PzKpfw II Ausf B
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, Maybach o mocy 130 km -Panzer II a1 a2 a3)
(silnik benzynowy, Maybach o mocy 140 km -Panzer II Ausf B)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
3-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
170 l -wszystkie
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty spawane -a1 a2 a3)
(stalowe płyty spawane -Ausf B)
Przednia płyta:
(4,5 mm -a1 a2 a3)
(30 mm -Ausf B)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h -wszystkie
Zasięg max:
200 km -wszystkie
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 20 mm KwK 30 L/55 -wszystkie
Dodatkowe:
1 CKM 7,92 mm MG34 -wszystkie
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4,38 m -a1 a2 a3)
(4,76 m -Ausf B)
Szerokość:
2,14 m -wszystkie
Wysokość:
1,95 m -wszystkie
Masa:
(7,6 t -Panzer II a1 a2 a3)
(7,9 t -Panzer II Ausf B)
***