Pancerium na facebook

Czołg średni PzKpfw III


Czołg średni PzKpfw III Ausf A

Pierwsze prototypy PzKpfw III zostały zamówione w 1936, nad pojazdami prowadziły pracę firmy: Daimler-Benz, KRUPP i Rheinmetall. Ostatecznie w 1937 został wybrany prototyp Daimler-Benza w tym samym roku pierwsze pojazdy trafiły do jednostek pancernych. Natomiast prototyp KRUPPa, chociaż nie został wybrany do produkcji seryjnej to rozwiązania w nim zawarte, zostały użyte podczas tworzenia PzKpfw IV.

Czołg średni PzKpfw III prototyp KRUPPa
Czołg średni PzKpfw III prototyp KRUPPa

Pojazd był bardzo podobny do PzKpfw II lecz większy, jego uzbrojenie składało się z działa 37 mm i dwóch KMów 7,92 umieszczonych w wieży oraz jednego KMa w nadwoziu. Załoga składała się z 5 osób: dowódca, kierowca, strzelec, ładujący i radiooperator. Pojazd dysponował silnikiem benzynowym V-12, układ napędowy był pod kontrolą eliptycznego sprzęgła. Pięć kół nośnych, zostało opartych na sprężynowych amortyzatorach.

Czołg średni PzKpfw III Ausf A
Czołg średni PzKpfw III Ausf A

Czołg średni PzKpfw III Ausf B

Tak samo jak Ausf A, B był czołgiem przed produkcyjnym, powstało zaledwie 15 Ausf B w 1937. Pojazd cechował się nowym zawieszeniem, użyto ośmiu par kół nośnych montowanych w pary po cztery na bok za amortyzacje odpowiadały resory. W trakcie produkcji wprowadzono niewielkie modyfikacje, zwiększono ilość kół wspomagających z dwóch do trzech oraz zmodyfikowano kopulę dowódcy. Ausf B trafił do jednostek pancernych w 1937. W 1940 pojazdy te zostały wycofane z użycia, powodem były problemy z zawieszeniem i cienki pancerz 15 mm. Pod koniec 1940 czołgi Ausf B były używane do szkolenia załóg pancernych.

Czołg średni PzKpfw III Ausf B
Czołg średni PzKpfw III Ausf B

Czołg średni PzKpfw III Ausf C

Nieznacznie różniący się od Ausf B, wersja C została wyposażona w dodatkowe resory dające niezależne zawieszenie dla każdego koła. Dodano kilka usprawnień w układzie napędowym oraz w podwoziu. Ausf C został użyty podczas kampanii na terenie Polski. Na początku 1940 Ausf C został wycofany z użycia.

Czołg średni PzKpfw III Ausf D

Kolejna próba udoskonalenia zawieszenia w PzKpfw III. Zawieszenie zmodyfikowano poprzez dodanie dodatkowych resor na pierwszej i ostatniej parze kół nośnych. Kolejnym usprawnieniem był nowy układ napędowy, kopula obserwacyjna lepiej opancerzona i wyposażona w 5 wizjerów. Ausf D był ostatnim PzKpfw III wyposażonym w pancerz o grubości 15 mm. Tak samo jak jego poprzednik Ausf D został wycofany na początku 1940.

Czołg średni PzKpfw III Ausf D
Czołg średni PzKpfw III Ausf D
Czołg średni PzKpfw III Ausf E

Był to pierwszy PzKpfw III który trafił do seryjnej produkcji. Opancerzenie zostało zwiększone do 30 mm. Usprawniono zawieszenie, poprzez dodanie 6 kół nośnych na bok ułożonych w pary, wspieranych przez amortyzatory. Boki nadwozia były składane z pojedynczych płyt, dodano dwa włazy awaryjne oraz wizjer dla radiooperatora. Pojazd został wyposażony w nowy potężniejszy silnik i układ napędowy. Początkowe wersje produkcyjne, były uzbrojone w działo 37 mm KwK ale od 1940, zaczęto przezbrajać Ausf E w działo 50 mm KwK. W latach późniejszych również dodano dodatkowe płyty pancerne o grubości 30 mm chroniące przednią część czołgu.

Czołg średni PzKpfw III Ausf E
Czołg średni PzKpfw III Ausf E
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, Maybach o mocy 230 km -Ausf A, B, C, D)
(silnik benzynowy, Maybach o mocy 300 km -Ausf E)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
5-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
320 l -wszystkie
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty spawane -Ausf A, B, C, D)
(stalowe płyty spawane -Ausf E)
Przednia płyta:
(15 mm -Ausf A, B, C, D)
(30 mm + dodatkowe płyty 30 mm -Ausf E)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h -wszystkie
Zasięg max:
65 km -wszystkie
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 37 mm KwK L/46,5 -Ausf A, B, C, D, E 1938)
(działo 50 mm KwK L/42 -Ausf E 1940)
Dodatkowe:
3 CKMy 7,92 mm MG34 -wszystkie
Wyamiary/masa
Dlugość:
(5,69 m -Ausf A) (5,67 m -Ausf B)
(5,85 m -Ausf C)
(5,92 m -Ausf D)
(5,38 m -Ausf E)
Szerokość:
(2,81 m -Ausf A)
(2,81 m -Ausf B)
(2,82 m -Ausf C)
(2,82 m -Ausf D)
(2,91 m -Ausf E)
Wysokość:
(2,34 m -Ausf A)
(2,39 m -Ausf B)
(2,42 m -Ausf C)
(2,42 m -Ausf D)
(2,44 m -Ausf E)
Masa:
(8,9 t -wczesne modele)
(15,4 t -Ausf A)
(15,9 t -Ausf B)
(16 t -Ausf C)
(16 t -Ausf D)
(19,5 t -Ausf E)
***