Pancerium na facebook

Czołg średni PzKpfw IV


Czołg średni PzKpfw IV prototyp VK200I

Wczesna wersja przed produkcyjna serii PzKpfw IV. Pojazd skonstruowany przez Rheinmrtall-Borsig w 1934 w między czasie firmy KRUPP i Daimler-Benz pracowały nad podobnymi prototypami. Pojazd cechował się niską sylwetką nadwozia i prostą owalną wieżą, pojazd był nie uzbrojony.

Czołg średni PzKpfw IV prototyp VK200I
Czołg średni PzKpfw IV VK200I

Czołg średni PzKpfw IV prototyp VK200I (K)

Pojazd stworzony w zakładach KRUPP. Był to przed produkcyjny model z 1935, konstruktorom udało się sprostać z wymaganiami wojska. W 1936 rozpoczął serie produkcyjną PzKpfw IV.

Czołg średni PzKpfw IV VK200I (K)
Czołg średni PzKpfw IV VK200I (K)

Czołg średni PzKpfw IV Ausf A

Konstrukcja oparta na prototypie KRUPPa VK200I. Produkcje rozpoczęto w 1937 w zakładach KRUPP-Gruson. Późniejsze modele PZKpfw IV zostały podstawowymi czołgami, produkowanymi w ogromnych ilościach. Zawieszenie składało się z resor amortyzujących cztery pary kół na bok.
Pojazd był napędzany przez benzynowy silnik V-12, układ napędowy był pod kontrolą eliptycznego sprzęgła. Wieża była napędzana za pośrednictwem elektrycznego generatora który był napędzany za pomocą silnika wspomagającego. Głównym uzbrojenie było działo 75 mm umieszczone w wieży w której zamontowano również KM 7,92 mm.
Dodatkowy KM zamontowano w przedniej części nadwozia. Czołg został wyposażony w pancerz o grubości 15 mm, wieże wyposażono w kopule obserwacyjną z 8 wizjerami, wyprodukowano 35 PzKpfw IV Ausf A. Pojazd trafił do służby na początku 1938, był używany podczas kampanii w Polsce, Norwegii i Francji. Ausf A został wycofany na początku 1941.

Czołg średni PzKpfw IV Ausf A
Czołg średni PzKpfw IV Ausf A
Czołg średni PzKpfw IV Ausf B

Czołg produkowany od wiosny do jesieni roku 1938, był usprawnioną wersja PzKpfw IV. Podstawowymi modyfikacjami były: mocniejszy silnik, nowy układ napędowy, grubszy pancerz przedni 30 mm. Dodatkowo pojazd wyposażono w nową kopule obserwacyjną. Od 1940 niektóre Ausf B zostały wyposażone w dodatkowe płyty pancerne. Część nadwozia w której znajdował się kierowca, została wyrównana z przedziałem radiooperatora. Ausf B zostały wdrążone do kompanii lekkich czołgów jako czołgi wsparcia. Ausf B był używany podczas kampanii na terenie Polski, Francji, Bałkanów i Rosji. Ausf B wycofano ze służby w 1943.

Czołg średni PzKpfw IV Ausf B
Czołg średni PzKpfw IV Ausf B
Czołg średni PzKpfw IV Ausf C

Zamówiono 300 Ausf C z czego w latach 1938-1939 wyprodukowano ponad 130 maszyn. W między czasie 6 Ausf C pozbawionych wieży, przystosowano do roli stawiacza mostów. Ausf C uległ nieznacznym modyfikacją polegającym na: poprawiono podstawę wieży, rozszerzono osłonę działa i KMu w wieży. W późniejszych modelach silniki zostały wyposażone w ulepszone gaźniki, nadwozie i wieża otrzymały dodatkowe płyty pancerne. Ausf C tak jak jego poprzednicy, był używany do wsparcia lekkich czołgów. Ausf C wycofano ze służby w 1943.

Czołg średni PzKpfw IV Ausf C
Czołg średni PzKpfw IV Ausf C
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, Maybach o mocy 250 km -Ausf A)
(silnik benzynowy, Maybach o mocy 320 km -Ausf B, C)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
5-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
470 l -wszystkie
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty spawane -Ausf A)
(stalowe płyty spawane -Ausf B, C późniejsze)
Przednia płyta:
(15 mm -Ausf A)
(30 mm + dodatkowe płyty 30 mm -Ausf B, C późniejsze)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h -wszystkie
Zasięg max:
200 km -wszystkie
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm KwK37 L/24 -wszystkie
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92 mm MG 34 -wszystkie
Wyamiary/masa
Dlugość:
(5,6 m -Ausf A)
(5,92 m -Ausf B)
(5,92 m -Ausf C)
Szerokość:
(2,9 m -Ausf A)
(2,83 m -Ausf B)
(2,83 m -Ausf C)
Wysokość:
(2,65 m -Ausf A)
(2,68 m -Ausf B)
(2,68 m -Ausf C)
Masa:
(18,4 t -Ausf A)
(18,8 t -Ausf B)
(19 t -Ausf C)
***