Pancerium na facebook

Czołgi "Traktor"


Pomiędzy rokiem 1926-1932, firmy Rheinmetall-Borsig, MAN, Daimler Benz i Krupp dostały zamówienie na budowę prototypów lekkich czołgów (do 12 ton) i średnich (do 23 ton).
Projekt nazwano "Traktor" by ukryć fakt budowy czołgów przed traktatem Wersalskim. Pierwsze prototypy były testowane na terenie ZSRR, w tajnym ośrodku doświadczalnym "KAMA" znajdującym się w okolicach Kazania. Ośrodek powstał na skutek tajnego porozumienia o rozwoju technologii wojskowej w 1922, pomiędzy Niemcami i ZSRR.

Czołg Leichte Traktor VK.31

W 1928 firmy Krupp i Rheinmetall-Borsig rozpoczęły prace nad lekkim czołgiem. Pojazd oparto na podwoziu, które później zostało również użyte do budowy działa samobieżnego. Każda z firma wyprodukowała własny prototyp. Pojazdy były bardzo podobne, napędzane silnikiem Daimler-Benz M36. Prototypy różniły się jedynie zastosowanym zawieszeniem, Krupp użył amortyzatorów sprężynowych, Rheinmetall-Borsig zastosował resory. W prototypach zastosowano uzbrojenie składające się z działa 37mm KwK L/45 i KMu. Ogółem każda z firm wyprodukowała po dwa prototypy, testowane w 1930 na terenie ośrodka KAMA.
W latach 1931-1932 firma Rheinmetall-Borsig rozpoczęła pracę nad poprawieniem zawieszenia w swoim prototypie, ale już pod koniec 1932 obie firmy zrezygnowały z dalszych prac na VK. 31, na rzecz nowszych konstrukcji.

Czołg Leichte Traktor VK.31
Czołg Leichte Traktor VK.31

Czołg Daimler Benz Grosstraktor I

Ten ciężki czołg został zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche i skonstruowany w zakładach Daimler Benz. Skonstruowano dwa prototypy, pierwszy w 1929 nr. 41, drugi w 1930 nr. 42. W pojazdach zastosowano silnik Daimler M182206 o mocy 300 km. Pojazd przystosowano do pływania. Uzbrojenie składało się z działa 75 mm KwK L/24 i czterech KMów 7,92 mm. Podczas testów wykryto problemy z układem napędowym, ostatecznie pojazdy uległy nowszym konstrukcją.

Czołg Daimler Benz Grosstraktor I
Czołg Daimler Benz Grosstraktor I

Czołg Grosstraktor II

Pojazd skonstruowany w zakładach "Rheinmetall-Borsig". Wyprodukowano dwa prototypy, pierwszy w 1928 oznaczony numerem 45, drugi w 1929 nr. 46, w latach 1930-1932 oba prototypy zmodyfikowano. W pojazdach zastosowano silnik BMW o mocy 250 km, uzbrojenie składało się z działa 75mm KwK L/24 i czterech KMów.

Czołg Grosstraktor II
Czołg Grosstraktor II
Czołg Grosstraktor III

Skonstruowano dwa prototypy w zakładach "Krupp" pierwszy w 1928 nr. 43 drugi w 1929 nr. 44 oba zmodyfikowano w 1931. W obu pojazdach zastosowano zawieszenie, oparte na amortyzatorach sprężynowych.

Czołg Grosstraktor III
Czołg Grosstraktor III
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, Daimler-Benz M36 o mocy 100 km -VK.31)
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy BMW o mocy 250 km -Grosstraktor II)
(silnik benzynowy, Daimler M182206 o mocy 300 km -Daimler-Benz Grosstraktor I)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
brak danych
Przednia płyta:
brak danych
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
19 km/h -VK.31
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działko 37 mm KwK L/45 -VK.31)
(działo 75 mm KwK L/24 -Grosstraktor 1-3)
Dodatkowe:
(1 CKM -VK.31)
(4 CKMy -Grosstraktor 1-3)
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
(9,5 t -VK.31)
(16 t -Grosstraktor II, III)
***