Pancerium na facebook

Prototyp Stug-a


Na przełomie lat 1931-1932 firma Daimler-Benz projektowało działo samobieżne na zamówienie ZSRR. Pojazd ten miał mieć następującą specyfikację: waga do 12 ton, załoga 4-osobowa, 75 mm działo, prędkość do 35 km/h. Niemiecka firma przygotowała projekt działa samobieżnego który nie spełniał zakładanych warunków technicznych, do tego budowa prototypu znacznie przekraczała pierwotnie założoną kwotę. Z tych powodów strona radziecka rozpoczęła pracę nad własnym działem samobieżnym SU-1

Działo szturmowe SU-1
Działo szturmowe SU-1

W 1936 r. firma Daimler-Benz opracowała projekt działa samobieżnego przypominającego projekt eksportowy. W 1937 r. na bazie czołgu Pz.III wyprodukowano pięć prototypów działa samobieżnego nieznacznie różniących się od siebie. Produkcję prototypów prowadzono w zakładach Daimler-Benz i Berlin-Marienfelde. Zawieszenie zostało wyposażone w amortyzatory firmy Fichtel & Sachs. Pojazdy były napędzane silnikami benzynowymi Maybach HL 108TR o mocy 250 km. Nadwozie w prototypach zostało wykonane ze stali nie utwardzonej o grubości do 30 mm. Załoga pojazdu skradała się z czterech osób.

Prototyp Stug-a
Prototyp Stug-a

Głównym uzbrojeniem była armata 75 mm StuK 37, dodatkowym uzbrojeniem był CKM MG34 7,92 mm. W 1938 r. przeprowadzono pierwsze testy prototypów na poligonie w Kummersdorfie, testy potrwały do 1941 roku. Testy nowych pojazdów doprowadziły do podzielenia wojskowych na zwolenników idei działa samobieżnego jak i przeciwników. Wytykano głównie że czołgi z serii Pz.III i Pz.IV są znacznie bardziej uniwersalne i że budowa dział samobieżnych to strata cennych podwozi. Lecz kampania w Polsce pokazała że Wermacht potrzebuje dział szturmowych. Nowe pojazdy otrzymały nazwę „Stug” która była skrótem od „Sturmgeschutz” – działo szturmowe. Pierwsze seryjne pojazdy Stug III (S.d. Kfz. 142) były produkowane od 1940 roku.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, Maybach HL 108TR o mocy 250 km
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
320 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty
Przednia płyta:
30 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm StuK 37
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
brak danych
***