Pancerium na facebook

Niemieckie pojazdy pancerne I Wojna Światowa

Pancerium czołgi

Niemiecki departament wojskowy jeszcze w 1911 r. otrzymał plany stworzenie samobieżnego działa zaprojektowanego przez Austriackiego oficera Gunther Burstyn, lecz tak samo jak w Austrii otrzymał negatywną odpowiedz.

W 1913 pojawił się kolejny pomysł na pojazd opancerzony, autorem projektu był Friedrich Goebel zademonstrował prototyp pojazdu który miał poruszać się na małych mechanicznych nogach niczym pełzające dziecko, niestety z braku stabilności pojazd tracił sterowność ostatecznie projekt porzucono.

W 1915 niemiecki wywiad doniósł o pracach nad skonstruowaniem pojazdu tzw. „Lądowy Krążownik” informację tą zbagatelizowano, gdy w 1916 r. pierwsze brytyjskie czołgi pojawiły się na froncie początkowo próbowano bagatelizować ten fakt lecz w końcu rozpoczęły się pracę nad stworzeniem podobnego pojazdu w Niemczech.

Departament wojskowy otrzymał wiele projektów w tym Treffas-Wagen przypominający walec drogowy trój kołowy pojazd pancerny, Orion-Wagen zwykły traktor rolniczy z dodanym opancerzeniem i najbardziej udany projekt Bremer Marien Wagen zmodyfikowany 4 tonowa ciężarówka Daimlera w której tylne kola zastąpiono podwoziem gąsiennicowym.

Pierwszy niemieckim czołgiem był zaprojektowany przez Josepha Volimera A7V, czołg powstał na bazie zmodyfikowanego podwozia, traktora Holt, lecz niedostatki w surowcach jak i personelu spowodowały powstanie zaledwie 20 czołgów A7V, większość niemieckich czołgów stanowiła zdobyczne maszyny brytyjskie i francuskie łącznie do 100 szt. przezbrajane i modyfikowane.

W 1918 powstał prototyp czołgu A7V/U, prowadzono pracę nad lekkimi czołgami LK – Lekki Wóz Bojowy, oraz super ciężki czołg K-wagen. Po wojnie alianci złomowali większość niemieckich czołgów, lecz niektóre części były nielegalnie sprzedawane do sąsiednich państw.

***