Pancerium na facebook

Ehrhardt E-V/4


Niemieckie oddziały, były co raz częściej nękane podjazdowymi atakami belgijskich samochodów pancernych "Minerva" ostatecznie dowództwo armii Niemiec zdecydowało o potrzebie wprowadzenia własnego samochodu pancernego. Do przetargu przystąpiły trzy firmy Ehrhardt, Daimler i Bussing w 1915 r. zademonstrowano prototypy, wszystkie te firmy zignorowały zapotrzebowanie na mały i mobilny samochód, zamiast tego wyprodukowano samochody bardziej zbliżone gabarytami do ciężarówek.

Ostatecznie przetarg wygrała firma Ehrhardt w 1917 r. rozpoczęto seryjną produkcje samochodu, E-V/4 dysponował napędem 4x4, nadwozie pancerne o grubości do 7mm, załoga 8-9 osób, pojazd wyposażano w 2 KMy w obrotowej wieży i 4 KMy w korpusie, dodatkowo pojazd wyposażono w radio nadajnik, który uruchomiano podczas postoju.

Samochód pancerny E-V/4
Samochód pancerny E-V/4

Pierwsze użycie samochodu E-V/4 miało miejsce w 1917 r. następnie zamówiono kolejne 20 szt. tym razem wyprodukowano lżejsze o 1,72 tony pojazdy, większość tych samochodów trafiło na front wschodni. Po wojnie E-V/4 używano również jako samochodu policyjnego, najprawdopodobnie wyprodukowano 43 samochody EV/4, ostatnie 20 w 1919 r.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy o mocy 60 km
Trakcja:
kołowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
8-9 osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
7 mm
Boczne płyty:
7 mm
Tyłna płyta:
6 mm
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
6-7 mm
Osiągi
Prędkość max:
60 km/h
Zasięg max:
250 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
2 CKMy 7.92mm Maxim
Dodatkowe:
4 CKMy 7.92mm Maxim
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,30 m
Szerokość:
2,90 m
Wysokość:
2 m
Masa:
(7.12 t seryjny E-V/4)
(8.86 t pierwsze prototypy)
***