Pancerium na facebook

Niemieckie pojazdy pancerne II Wojna Światowa

Pancerium czołgi

Na początku 1939 r. Czechosłowacja podlega aneksji III Rzeszy. Co za tym cały sprzęt militarny w tym i czołgi zostają skonfiskowane przez Niemców. Ogromną popularnością cieszą się czeskie czołgi LT 38 które w niemieckiej służbie występują pod nazwą PzKpfw 38(t). W trakcie II Wojny Światowej te czołgi będą poddane rozmaitym modyfikacją aż ostatecznie posłużą jako baza pod niszczyciele czołgów typu „Hetzer”. Podczas kampanii wrześniowej w Polsce Niemcy stosują głównie lekkie czołgi typu PzKpfw I oraz PzKpfw II. Wspierane przez czeskie czołgi PzKpfw 35(t) i PzKpfw 38(t). Również są używane czołgi średnie PzKpfw III oraz PzKpfw IV lecz jest ich bardzo niewiele.

Gigantyczną przewagą Niemców jest doskonała komunikacja w zasadzie wszystkie ich czołgi są wyposażone w radiostację. Walki we Francji pokazują że siły pancerne potrzebują wyspecjalizowanych pojazdów wsparcia. Prostym rozwiązaniem staje się wykorzystanie przestarzałych konstrukcji PzKpfw I oraz PzKpfw II do budowy niszczycieli czołgów oraz dział samobieżnych. Wiele zdobycznych pojazdów francuskich zostaje poddana przeróbką w ten sposób powstaję pierwsza seria niszczycieli czołgów Marder. Mardery będą produkowane również na bazie niemieckich oraz czeskich podwozi czołgowych. Po agresji na ZSRR niemieckie oddziały pancerne zostają zaskoczone przez czołgi radzieckie typu T-34 oraz KV-1 i KV-2. Z którymi większość niemieckiego sprzętu nie jest wstanie nawiązać równiej walki. Najbardziej skuteczną bronią przeciwko radzieckim czołgom okazuje się działo 88 mm.

Aczkolwiek przebieg inwazji jest bardzo szybki. Niemcy przejmują ogromne ilości radzieckiego sprzętu wojskowego. W tym działa przeciw pancerne 76,2 mm F-22 które znajdą szerokie zastosowanie. Radzieckie czołgi T-34 oraz KV-1 i KV-2 wymagają nowego podejścia do walki pancernej. Co doprowadza do powstania ciężkiego czołgu Tiger w 1942 roku. Tygrys staje się postrachem radzieckich czołgistów i nie tylko. Jego 88 mm działo jest wstanie zniszczyć cel z odległości nawet 2000 metrów. Również na bazie doświadczeń z T-34 zostaje stworzony nowy średni czołg Panther w 1943 roku. W międzyczasie czołgi PzKpfw III oraz PzKpfw IV zostają unowocześnione. Na bazie PzKpfw III zostaje stworzone działo szturmowe StuG III które doczeka się wielu modyfikacji i będzie produkowane w dużych ilościach. Czołg średni PzKpfw IV pozostanie w produkcji aż do końca wojny.

Czołgi Tiger i Panther są poddawane nie ustanym modyfikacją. Powstaje wiele rozmaitych prototypów jak i eksperymentalnych pojazdów pancernych. Jednym z założeń niemieckiego przemysłu ciężkiego jest budowa super ciężkich czołgów o masie po wyżej 100 ton. Jednym z wcześniejszych projektów jest czołg Löwe który zostaje zdetronizowany przez jeszcze większego rywala jak staje się czołg Maus. Pracę nad tym czołgiem będą prowadzone aż do końca 1944 roku. Skuteczne zastosowanie ciężkich czołgów Tiger doprowadza do powstania jego następcy a mianowicie Tiger II który jest jeszcze cięższy lepiej opancerzony i uzbrojony w długolufowe działo 88 mm. Czołg ten pojawia się w 1944 r. i będzie jednym z najbardziej niszczycielskich czołgów ciężkich II Wojny Światowej. Na czołgach Panther w małych ilościach są stosowane przyrządy podczerwieni do nocnego widzenia. Które według planów mają znaleźć na większej liczbie pojazdów pancernych. Również są prowadzone pracę nad pierwszymi dalmierzami.

Pod koniec wojny krytyczna sytuacji Niemiec doprowadza do zaprzestania prac nad wszelkimi super ciężkimi czołgami. Zostają powołane do życia pojazdy typu Waffenträger które mają być rozwiązaniem na rosnące oddziały pancerne wroga. W 1943 r. główny konstruktor E. Kniepkamp i szef placówki badawczo rozwojowej „WaPruAmt 6” utworzył specjalny eksperymentalny oddział. Do prowadzenia badań nad nowymi pojazdami pancernymi. Pracę te ograniczyły się głównie do powstania kilku projektów z t.zw. serii E. W skład tej serii wchodziły lekkie niszczyciele czołgów E-10 i E-25, średni czołg E-50 który miał zastąpić czołg Panther, ciężki czołg E-75 mający zastąpić czołg Tiger II. Największym przedstawicielem serii E był super ciężki czołg E-100 który co ciekawe doczekał się nie dokończonego prototypu. Po zakończeniu II Wojny Światowej wiele rozwiązań opracowanych przez Niemców zostaje użyte w pojazdach pancernych zarówno zachodnich jak i wschodnich.

***