Pancerium na facebook

Prototyp E-100


Najbardziej dopracowanym projektem z serii Entwicklung bardziej znanej jako seria E, był najcięższy jej przedstawiciel czyli E-100. Prace nad tym czołgiem rozpoczęto latem 1943 r. w firmie Adler. Nad projektem pracował m.in. główny konstruktor firmy K. Enshake. Projekt był ukończony na początku 1944 roku. Konstrukcja E-100 w odróżnieniu od innych pojazdów z serii E była klasyczną niemiecką konstrukcją. Silnik umiejscowiony z tyłu a skrzynia biegów z przodu pojazdu. Kadłub E-100 miał być składany z dosyć grubych płyt pancernych. Przednia płyta górna o grubości 200 mm nachylenie 30o, dolna 150 mm nachylenie 45o. Boczne płyty pancerne 120 mm a tylna 150 mm. Dodatkowym opancerzeniem były specjalne maskownice o grubości 50 mm które montowano po bokach do ochrony gąsienic. Te maskownice musiały być demontowane podczas transportu koleją.

Szkic prototypu E-100
Szkic prototypu E-100

Do napędzania tego giganta służył silnik benzynowy Maybach HL 230 o mocy 800 km. Skrzynia biegów OLVAR OG 401216. Rozwojowym napędem miał być silnik Maybach HL 234 o mocy 900 km i hydromechaniczna skrzynia biegów. Według obliczeń w pełni załadowany E-100 miał ważyć 140 ton i poruszać się z prędkością 40 km/h. W skład podwozia E-100 wchodziły dwa koła wiodące i osiem nośnych z gumowymi kołnierzami na bok maszyny. Koła nośne były montowane w dwurząd, cztery koła w rzędzie zewnętrznym i cztery w wewnętrznym. Pojazd był amortyzowany systemem sprężyn spiralnych.

Prototyp E-100 pród
Prototyp E-100 pród

Wieża miała być wyprodukowana przez firmę Krupp. Istniały dwa warianty uzbrojenia dla E-100. Działo 150 mm KwK44 L38 lub armata 174 mm. Prawdopodobnie na E-100 istniała możliwość zamontowania wieży od czołgu Maus, w takim układzie było by możliwe uzbroić ten czołg w działo 128 mm KwK 44 L/55. Również planowano użycie podwozia E-100 jako bazy dla działa samobieżnego. W połowie 1944 pracę nad E-100 szły bardzo powoli gdyż większość zasobów zmobilizowano do produkcji seryjnych pojazdów. Na początku 1945 na kadłubie E-100 zamontowano silnik, transmisję i zawieszenie.

Prototyp E-100 tył
Prototyp E-100 tył

Bez dyskusyjnie E-100 nie można nazwać projektem przyszłościowym gdyż: E-100 był tak skomplikowany w budowie, kosztowny i czasochłonny że nawet nie rozpatrzono kwestii produkcji seryjnej tego czołgu. Najprawdopodobniej powodem rozpoczęcia budowy E-100 była rywalizacja E. Kniepkampa z Dr. Porsche który zajmował się budową konkurencyjnego gigantycznego czołgu o nazwie Maus – mysz. E. Kniepkamp wykorzystał swoje wpływy by wdrążyć projekt E-100, nie było to trudne gdyż E. Kniepkamp kierował placówką rozwojową broni pancernej „WaPruf 6”. Po wojnie niedokończony prototyp E-100 skonfiskowali alianci.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach HL 233P o mocy 900 km lub Maybach HL 234 o mocy 900 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 200 mm
Boczne płyty:
120 mm
Tyłna płyta:
150 mm
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
do 40 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 128 mm KwK44 L55 lub

działo 150 mm KwK44 L38 lub

działo 174 mm
Dodatkowe:
2-3 CKMy 7,92 mm MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
140 ton
***