Pancerium na facebook

Projekt Löwe


Również podczas II Wojny Światowej Niemcy próbowali podejść do tematyki super ciężkich czołgów. Na konferencji która odbyła się 9 lipca 1942 r. Hitler zaproponował stworzenie ogromnego czołgu uzbrojonego w działo 128 mm lub 150 mm. Inicjatywa wodza została podtrzymana przez ministra uzbrojenia A. Speera oraz Dr. F. Porsche. Przeciwni tej mało realistycznej propozycji byli generał G. Guderian oraz szef placówki rozwojowej E. Kniepkamp. Opozycjoniści wytykali problematyczność budowy tak ciężkich maszyn bojowych jak i koszt potrzebny na ich realizacji. Pomimo tego realizacja projektów super ciężkich czołgów nabrało oficjalnego charakteru.

VK7201(K) Leichte Löwe
VK7201(K) Leichte Löwe

Po nieudanym debiucie z czołgiem Tiger–Maus firma Krupp rozpoczęła pracę nad jeszcze cięższym egzemplarzem który otrzymał nazwę kodową Löwe – Lew. Projekt o indeksie VK7201(K), K - oznaczało Krupp. Pomimo zaleceń Hitlera co do masy czołgu rozpoczęto pracę nad dwoma wersjami Löwe. Pierwsza to Leichte Löwe – Lekki Lew czołg do 76 ton z opancerzeniem do 100 mm. Druga wersja to Schwere Löwe – Ciężki Lew o masie do 90 ton, opancerzenie do 120 mm. W obu maszynach miała być 5-osobowa załoga. Oba czołgi miały być uzbrojone w działo 105 mm L/70. Ciężki Lew miał mieć wieże ulokowaną centralnie, co ciekawe jego konstrukcja miała bardzo przypominać tą z Tygrysa II który pojawił się kilka lat później. Lekki lew z wieżą umiejscowioną z tyłu, przedział napędowy miał znajdować się z przodu pojazdu. Po przestudiowaniu planów konstrukcyjnych Hitler nakazał wstrzymać pracę nad lekka wersją Lwa. Natomiast ciężki Lew miał otrzymać mocniejsze uzbrojenie w postaci 150 mm działa L/40 lub L/37. Oraz opancerzenie miało zostać podniesione go 140 mm. Zakładano że ciężki Lew będzie poruszać się z prędkością 30 km/h.

VK7201(K) Schwere Löwe
VK7201(K) Schwere Löwe

Projekt Lew był konkurencyjnym czołgiem firmy Krupp która walczyła o jego produkcję z biurem konstrukcyjnym Dr. F. Porsche który pracował nad czołgiem Maus – Mysz. Po rozpatrzeniu planów konstrukcyjnych obu czołgów Hitler wybrał maszynę Porsche. Natomiast firma Krupp miała wstrzymać wszelkie pracę nad Lwem i rozpocząć pracę nad m.in. wieżą do Myszy. Niektóre pomysły z Lwa zostały później wykorzystane w podobnym projekcie E-100. Natomiast w latach 1943-44 odświeżono projekt Löwe tym razem miał to być wariant o gabarytach Tygrysa II. Głównym uzbrojeniem miało być działo 88 mm KwK 43 L/71. Opancerzenie składające się z pochylonych płyt pancernych o grubości do 140 mm. Czołg miał być napędzany silnikiem Maybach HL 230P30 o mocy 800 km. Przy masie 90 ton pojazd miał poruszać się z prędkością do 35 km/h. Planowano że Lew będzie konkurencyjną propozycja na przyszłościową zamianę Tygrysa II.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik Maybach HL 230P30 o mocy 800 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 140 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
do 30-35 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 105 mm L/70 lub 150 mm L/40
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
76-90 t
***