Pancerium na facebook

Projekt P1000


Również podczas II Wojny Światowej Niemcy próbowali podejść do tematyki super ciężkich czołgów. Na konferencji która odbyła się 9 lipca 1942 r. Hitler zaproponował stworzenie ogromnego czołgu uzbrojonego w działo 128 mm lub 150 mm. Inicjatywa wodza została podtrzymana przez ministra uzbrojenia A. Speera oraz Dr. F. Porsche. Przeciwni tej mało realistycznej propozycji byli generał G. Guderian oraz szef placówki rozwojowej E. Kniepkamp. Opozycjoniści wytykali problematyczność budowy tak ciężkich maszyn bojowych jak i koszt potrzebny na ich realizacji. Pomimo tego realizacja projektów super ciężkich czołgów nabrało oficjalnego charakteru.

Porównanie P1000
Porównanie P1000

Rozpoczęcie prac nad ponad 100 tonowymi czołgami było nie wystarczające dla gigantomanii Hitlera. Który chciał co raz to potężniejszych czołgów. W między czasie z takim projektem pojawił się inż. Grotte. Który zaproponował budowę czołgu o rekordowej masie 1000 ton!. Co ciekawe bardzo podobny projekt Grotte proponował sowietom w latach 30 XX wieku. Nowy projekt Grotte otrzymał nazwę kodową P1000 Ratte – Szczur. Pojazd miał mieć 35 metrów długości, poruszać się na gąsienicach o szerokości 3,5 metra. W ramach napędu miał być wyposażony w dwa silniki diesla MAN o łącznej mocy 17000 km. Lub w osiem silników diesla Daimler-Benz o łącznej mocy 16000 km. Warto dodać że owe silniki były wykorzystywane w okrętach i łodziach podwodnych.

Prawdopodobny wygłąd
Prawdopodobny wygląd P1000

Za pomocą tych że silników Szczur miał rozwijać prędkość do 40 km/h. Uzbrojenie miało składać się z dwóch armat okrętowych 280 mm, działa 128 mm i całej baterii dział przeciw-lotniczych 20 mm FLAK 38. Załoga tego naziemnego pancernika miała składać się z 38 osób. Podobnie jak w przypadku innych dziwnych pomysłów budowy super czołgów i ten został wyhamowany a potem całkowicie zastopowany przez ministra uzbrojenia A. Speera.

Dane Techniczne
Napęd:
silniki diesla MAN o łącznej mocy 17000 km lub silniki diesla Daimler-Benz o łącznej mocy 16000 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
brak danych
Załoga:
38-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
200-250 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
2 działa 280 mm i działo 128 mm
Dodatkowe:
bateria działek 20 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
35 m
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
1000 t
***